"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Saturday, September 8, 2012

Management : Day 1 (diberi peluang)



Assalamualaikum ,



Aku ni baru jea balik dari kerja shif pagi di wad medikal , semangat nak update mengenai kisah 'management' aku pada hari pertama di wad .Management adalah  satu praktis latihan dalam kejururawatan di mana pelajar jururawat itu bertanggungjawab dalam melakukan semua pengurusan pesakitnya. dia perlu bekerja seperti staf nurse yg dah graduate dan melakukan segala rawatan dan pengurusan terhadap pesakit yg perlu dijaga sambil dipantau oleh staf nurse terlatih dan ketua jururawat di wad. perkara ini memang tidak mudah dan amat mencabar sebab bukan mudah kita nak jaga setiap pesakit kat wad. ia memerlukan pengetahuan,kepakaran dan kesabaran yang kuat. dan aku memanglah sangat gementar pada mulanya.


Memandangkan hari ni hari sabtu,hari  cuti umum , jadi suasana wad xbusy mcm hari harian biasa. so hari ni management aku agak teratur dan diajar satu persatu oleh sn. bertugas. overall oklah. ikut Dr. round, buat admission , kemaskini dan rekod data v/sign,dxt,i/o chart, buat report dlm pc dan dlm buku  dan , kena passing report unt sn kerja petang dan lain2. hari pertama management aku , aku ditempat di cubicle belakang dimana patient almostnya adalah pesakit MRO, EBSL, TB,RVD+ dan banyak lagi. sangat mencabar sebenarnya bila menjaga patient yg begini. setiap procedur mesti kena pakai glove and mask untuk elak risiko jangkitan. dan itu memang perkara biasa . dan bila aku ditugaskan under management,itu adalah perkara serius dan xboleh nak main2 everything adalah under aku dan aku bertanggunjawab. tapi alhamdullilah, student tetap student, ada staf nurse yg guide aku apa yg perlu aku lakukan. so benda ni hanyalah salah satu proses pembelajaran untuk menjadi staf nurse suatu hari nanti. Insyaallah.



Maybe hari ni staf nurse beri peluang untuk aku belajar dulu , dan untuk hari2 yg seterusnya, katakan aku ada buat silap memang kenalah. mintak2 semuanya berjalan lancar ;) . Pengajar management aku ada berpesan , biar bodoh seminit , jangan bodoh selamanya. maksudnya : kalau ko xtahu sesuatu benda yg perlu dilakukan terhadap pesakit , xkiralah pemberian ubat kea, suntikan kea, atau lain2 , pastikan tanya kepada yg senior atau sn bertugas dahulu. jangan buat jugak. kalau silap.kalau ada apa2 kesan negatif yg terjadi pada pesakit, itu adalah tanggungjawab kau. so beringat .



Tekanan dalam dalam management ini adalah satu perkara biasa bagi setiap pelajar jururawat sem 5. dan aku hanya perlu berfikiran positif. itu jea.



Esok kerja shif petang , kena jaga cubicle acute  , wooow, sangat nervous.

6 comments:

  1. kalau pesakit tak ada waris, jururawat la yang kena jaga kan

    ReplyDelete
  2. ye selalu nmpak nurse pelatih duk jalan2 amik tekanan darah, bg ubat

    senior xbagi keje berat takut slh wat kot kan

    ReplyDelete
  3. baru2 mmg byk silap.
    kita pun belajar byk perkara daripada kesilapan kan..
    so kena kuat k.
    fighting..

    ReplyDelete
  4. nurse malas terutama nurse lelaki..kerja malas..tak patut amek nurse lelaki ni.meramaikan lagi kaum nabi luth di hospital..rimas aku tengok mereka ni la..

    ReplyDelete
  5. butul sgt2..nurse lelaki malas..teruk doh nurse laki..

    ReplyDelete
  6. nurse lelaki jahat suka amek kesempatan bila buat sponging pesakit pompuan..meraba jer kerjanya.ingatkan dah masuk jadi nurse lelaki awwww tp nafsu setan gak..mungkin masuk jadi nurse semata2 gaji banyak dan boleh raba dan ramas alat sulit pompuan..celaka punya jantan awwwwww!!!

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !