"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Monday, May 4, 2009

Petua Agar Hidup Lebih Bahagia


SETIAP orang mengimpikan hidup yang bahagia. Namun bukan semua orang bernasib baik. Masih belum bertemu kebahagiaan yang dicaricari. Salah satu cara untuk mencapai kebahagiaan ialah memiliki hubungan baik dengan mereka yang berada di sekeliling kita.

Untuk mendapatkan hidup yan lebih sihat dan bahagia, jalinkanlah hubungan baik dengan sesiapa sahaja, iaitu mulakan dengan diri sendiri, keluarga, pasangan, dan rakan-rakan. Alangkah indahnya hidup ini sekiranya kita mempunyai hubungan baik dan mesra dengan sesiapa sahaja di sekeliling kita. Hidup menjadi lebih sempurna.


Setiap pagi, telinga kita mendengar sapaan mesra dan mata melihat senyuman manis daripada pasangan, keluarga dan rakan-rakan. Menjalin dan membina hubungan baik dan mesra bukanlah sesuatu yang mudah tetapi bukan juga sesuatu yang terlalu sukar untuk dilakukan. Bagaimanakah harus anda memulakan langkah untuk menuju ke arah itu agar hidup ini lebih bermakna?

Diri Sendiri
Berteman dengan Diri Sendiri

Menjadi teman yang baik kepada diri sendiri merupakan langkah pertama memiliki hubungan yang sihat. Katakan pada diri sendiri, “Saya suka pada diri saya seadanya.” Katakan dengan sekerap mungkin. Layan diri anda dengan istimewa, orang lain akan melihat anda sebagai seorang yang istimewa juga. Perlakuan mereka terhadap anda merupakan cermin perasaan anda terhadap diri sendiri.

Cipta Keseimbangan

Jangan berharap seseorang, baik pasangan mahupun rakan-rakan dapat memuaskan semua kehendak emosi anda. Jika anda berharap seseorang dapat menjadi kawan, orang yang dipercayai, pasangan jiwa sekali gus penasihat, dan setiap saat dapat membahagiakan anda, maka bersiaplah untuk menghadapi kerenggangan hubungan. Variasi dalam perhubungan akan menjadikan hubungan lebih baik biarpun tidak seperti yang anda harapkan.

Belajar Meminta Maaf

Meminta maaf perlu sesuai dengan caranya. Untuk menjadikan permintaan maaf anda diterima dengan ikhlas, terdapat tiga perkara yang perlu anda lakukan:

1. Luahkan penyesalan anda, tunjukkan keikhlasan dengan tindakan. Berani memikul tanggungjawab akibat tindakan anda.

2. Jangan membuat alasan untuk diri anda sendiri atau menyalahkan orang lain

3. Cadangkan cara untuk memperbaiki kesalahan. Anda memang tidak dapat mengulang masa lalu, namun anda boleh mencuba untuk memperbaiki kesilapan yang telah terjadi. Berjanjilah anda akan melakukan sesuatu agar hal tersebut tidak akan berulang lagi.

Cubalah bersungguh-sungguh memaafkan

Sekiranya anda berani meminta maaf, anda juga harus berani memaafkan. Menerima permintaan maaf orang lain dengan hati yang ikhlas akan membuatkan hati anda lebih tenang. Lakukan perkara berikut :

- Harapan. Katakan pada orang yang meminta maaf tentang harapan anda terhadap dirinya.

- Sabar. Anda perlu menerima dengan baik sekiranya situasi yang terjadi tidak seperti yang diharapkan.

- Ketegasan. Lakukan sesuatu yang bermanfaat untuk memperbaiki hubungan pada masa depan. Anda bolehlah mengajak teman yang pernah menyakiti anda untuk berbincang dan membuat persetujuan untuk ‘melupakan’ masa lalu.

- Jangka panjang. Daripada anda terus mengingat-ingat kesalahan orang lain, lebih baik anda fokuskan diri untuk mencapai tujuan masa depan dengan lebih baik.


Dapatkan petua selanjutnya dalam Fokus SPM Mac 2009.

1 comment:

  1. Hello Am Mrs, Morgan debra Am pemberi pinjaman pinjaman yang sah dan dapat diandalkan memberikan pinjaman
    pada syarat dan ketentuan yang jelas dan dimengerti pada tingkat bunga 2%. dari
    $ 12.000 untuk $ 7.000.000 USD, Euro dan Pounds Hanya. Saya memberikan Kredit Usaha,
    Pinjaman Pribadi, Pinjaman Mahasiswa, Kredit Mobil Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bills. jika kamu
    membutuhkan pinjaman apa yang harus Anda lakukan adalah untuk Anda untuk menghubungi saya secara langsung
    di: morgandebra1986@gmail.com
    Tuhan Memberkatimu.
    Salam,
    Mrs Morgan debra
    Email: morgandebra1986@gmail.com


    Catatan: Semua balasan harus kirim ke: morgandebra1986@gmail.com

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !