"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Friday, October 7, 2011

Bukan Senang nak Derma Darah


Salam,
  • Persoalan perlu ke aku derma darah?.. perlu ke darah aku ni?.. berguna kea?.. hati aku berbisik memberi jawapan.. eh! banyak soal plak.. kalau nak derma.. derma jeala.. kang xikhlas plak jadinya.. xguna jea kau derma.. hurm.. itu adalah bait-bait bisikan hati aku sebelum aku membuat keputusan untuk menderma darah buat pertama kali pada awal bulan tiga tahun ni.. masa tu aku maybe xyakin dengan diri sendiri sebab itu la hatiku berbisik begitu.. tapi selepas menderma.. baru aku tahu erti derma darah yang sebenar..
.......


  • Dan.. beberapa hari ni.. Hospital Sultanah Bahiyah ada buat kempen derma darah secara terbuka..  tujuanya adalah untuk menampung keperluan darah di Pusat Darah Wilayah Utara yang bertapak di HSB.. ok,hari ni merupakan hari yang ketiga kempen ni berjalan.. Hari jumaat.. hari kebiasaan pelajar-pelajar kolej aku keluar outing diluar.. aku xouting hari ni jadi aku betengek di kawasan hsb jeala.. g kafe.. makan..makan.. dan dalam perjanan nak balik kolej terperasan yang kempen derma darah still berjalan hari ni.. aku yang bersama nisa apa lagi.. gerak la g sana.. dekat jea.. berhampiran dengan kafe hospital..  hati tergerak untuk menderma untuk kali kedua.. dan akhirnya keputusan aku adalah satu.. derma! oh yeah.. 

  • Perjalanan prosedur sebelum menderma berjalan seperti biasa.. isi borang.. check hb,berat,check blood group.. tapi malangnya.. aku fail dekat stage tekanan darah.. selepas check tekanan darah.. tekanan darah aku rendah.. kurang lagi 5 digit jea lagi untuk lulus...ah! geram jugak aku tadi.. spoil betul.. nak buat baik pun xboleh.. xpew.. sabar-sabar. ada himahnya...aku cakap dekat staf nurse yang aku nak derma jugak..  jadi lepas tu staf nurse nasihatkan aku g minum air panas untuk tingkatkan tekanan darah.. lepas tu datang balik kat dia untuk semak semula b/p.. aku pun ok jea.. terfikir jugak aku.. boleh kea guna air panas untuk tingkatkan tekanan darah? xpernah belajar plak tapi bila fikir detail.. logik jugak.. aku pun dengan bahagianya g cari air panas sebab peluang tu masih ada unt menderma.. 

..
  • Selepas 15-20 minit menghabiskan masa dengan minum nesvita panas di kedai depan.. aku dan nisa kembali ke tempat derma tersebut.. dalam masa yang sama aku buat xtvt seperti berlari2 anak untuk tingkatkan tekanan darah aku ni.. dan selepas aku disemak untuk kali kedua.. keputusannya.. lulus beb! tekanan darah aku menjunam tinggi tapi still di paras yang normal.. perh! terjerit kegembiraan la aku pun..  berjaya jugak.. bukan senang aku nak derma darah. Akhirnya dapat jugak.



 dan ini adalah gambar- gambar yang aku ingin kongsi bersama

Aku dan Nisa... nisa xcukup isi untuk menjadi penderma.. dia fail di stage permulaan lagi.. hehe.. aku gelak jea kat dia.. itulah.. lain kali ternak la lemak dalam badan.. baru la berat naik..  tapi kesian jugak kat dia sebab xdapat derma.. xpewlah nisa.. darah aku darah kau jugak.. aku derma kira acilah untuk kau yea.. hehe

Ok.. yang tudung hitam 2  ekor tu.. kawan aku.. hehe.. diorang turut memeriahkan lagi hari kempen darah untuk hari ni.. xdapat eden nak jadi vvip hari ni. ingatkan aku sorang jea..

Ni saat-saat sebelum jarum dimasukkan..  *gulpp* 

Ok ini adalah paket yang hampir separuh mengandungi darah aku.. dalam 180ml.. semuanya berjumlah 300ml


Huh! tengok. lajunya darah keluar dari badan.. grrr.. terasa kot darah keluar.. best! rasa mcm main lari-lari gitu.. hehe.. xnak try ke?



  • Aku baring ditempat tu adalah dalam 20 minit gitu.. lepas tu siap.. kejap jea kan.. xterasa sangat pun.. orang tanya aku.. sakit x?.. xsakit pun.. cuma sakit sikit masa jarum dimasukkan.. lepas jarum masuk dalam salur darah ko xkan rasa apa-apa dah.. sumpah! just rasa darah keluar tu jea.. itu pun rasa mcm geli-geli sikit.. lepas cukup 300ml.. jarum dikeluarkan.. letak plaster.. rehat sebentar.. done! itu jeala..  sempoi jeakan?.. xnak cuba? try jeala.. xrugi setitik pun kalau menderma.. apa guna kita hidup sihat kalau xdapat menyumbang apa-apa untuk masyarakat bagi membantu mereka yang sangat memerlukan?.. cuba fikir-fikirkanlah yea..  suatu hari nanti nascaya kita jugak memerlukan darah.. kalau xkita.. maybe ayah,emak dan saudara-saudara kita sendiri.. siapa nak beri kalau bukan kita senriri?.. xkan nak minta tabung darah dari negara luar kot?fikirlah yea.



Info untuk yang ingin menderma darah :


Nota Jjinbbang : Sebelum balik.. diorang kasi susu dan biskut as sebagai hadiah.. dapat jugak bahan aku sambil menonton bini-biniku gangster di asrama ;]



3 comments:

  1. suka sgt3 tajuk bekenaan derma drh...mohon kongsi kt acc FB sy :)

    ReplyDelete
  2. suka sgt3 tajuk bekenaan derma drh...mohon kongsi kt acc FB sy :)

    ReplyDelete
  3. aku xbleh stakat ni nk derma darah...nurse cakap darah aku xcukup utk diderma...huhuhu...

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !