"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Monday, February 11, 2013

Code blue


Pernah dengar/nampak perkataan 'code blue' di hospital ?. sejak aku sem1 aku dah nampak poster code blue di marata2 di sekitar hospital HSB .tapi aku xpernah ambik kisah pasal benda tu , aku ingtkan itu hanyalah iklan semata-mata . sampailah aku belajar topik emergency untuk kelas teori sem 6 awal tahun ni. barulah aku alert mengenai code . sebenarnya ada banyak code.. tapi dekat entri ni kita fokus pada code blue je keh.


Code blue merupakan..

"Code Blue" is generally used to indicate a patient requiring resuscitation or otherwise in need of immediate medical attention, most often as the result of a respiratory arrest or cardiac arrest. When called overhead, the page takes the form of "Code Blue, (floor), (room)" to alert the resuscitation team where to respond. Every hospital, as a part of its disaster plans, sets a policy to determine which units provide personnel for code coverage.


Code blue ni dianggotai oleh kumpulan EMS (Emergency medical service) termasuk nurse , budak jp mcm aku akan buat praktikal di A&E untuk belajar apa yang perlu dilakukan tika kecemasan . contoh mcm pesakit datang dengan cardiac arrest / respiratory arrest . so , belajar cara  rawat pesakit yang datang dengan cardiac arrest . bila ada kes kecemasan , semua staf kena alert how to handle the kes , sebab ini kes kecemasan . semua paramedik memainkan peranan penting . terutamanya doktor.  masa aku praktikal di A&E hari tu , boleh tahan jugak r kes2 kecemasan . Ada yang  masuk ICU , koma di wad dan xkurang jugak yang meninggal .


Aku praktikal A&E di HSB hanya seminggu . rasa xpuas . after cuti raya cina seminggu ni, aku akan posting di hospital daerah  sekitar kolej aku selama 3 minggu . nanti kat sana aku akan masuk A&E lagi . so memang xsabar . kata member-member aku yang dah posting sana kes A&E di hospital daerah situ best . siap dapat  tengok bedah mayat lagi . waa  , mcm best . xtakut? takut jugaklah.tapi rugi kalau xtgok . masa student la pun nak tengok benda-benda ni..


Sekarang ni kat rumah , cuti raya cina aku hanya dihabiskan di rumah . PSY datang penang hari ni ats jemputan PM kita untuk CNY . semalam aku ajak abang aku pergi tengok PSY hari ni tapi dia xnak . arhh, rugi betul padahal dah dekat dengan rumah .kalau tidak, boleh tengok kebuncitan psy secara live . haha. so hari ni aku habiskan masa layan drama jepun jea. layan drama 'code blue'



Code blue ni ada season 1 dan 2 . Aku baru nak tengok padahal dah lama dah drama ni wujud.


Mengisahkan 4 orang doktor dan seorang nurse sebagai anggota EMS di dalam code blue di hospital . drama ni sangat memberi informasi mengenai perawatan ketika kecemasan , so memang layan . bagi korang yang suka drama mengenai perubatan jangan terlepas tengok drama ni . Untuk student medik n student nurse drama code blue sangat disarankan untuk tontonan informasi buat korang .



Happy chinese new year ..

PM bagi aku angpau untuk CNY kali ni . aku berjaya dapat BR1M ! oh yeah~

Alhamdullilah.

1 comment:

  1. ouh baru tahu..selalu duk hospital..tak pernah pun ambik tahu semua tue

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !