"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Tuesday, April 9, 2013

Pengsan


Salam ,


Aku menderma darah tadi, untuk kali yg kelima , Walaupun dah 4x menderma , perasaan takut pada jarum still buat aku takut dan berdebar . sampai sekarang still berdebar ..


Pergi menderma lepas balik dari kerja (am shift) tadi , so im wearing a uniform dan ditemani oleh seorang member , kiteorang dah berjanji nak sama-sama menderma darah hari ni .  time rehat masa kerja td dah makan kenyang-kenyang dulu untuk naikkan hb darah . takut xlepas kan ..


mula-mula isi borang , check hb, dan aku dah xperlu buat pemeriksaan jenis darah sebab aku dah pernah menderma sebelum ni, so cepat sikitla, semua pemeriksaan aku berjaya , last pemeriksaan dengan doktor ,untuk check tekanan darah dan history , btw, doktor yg check  ni hensem + muda , segan pulak aku pun
 -_-'' erhhh , mo ke ho eh? aku pun xthu . ho kot, sebab muda lg .


yang xbestnya tadi , member aku xlepas ujian hb , hb dia x mencapai hb yg layak bagi seorang penderma so tadi aku sorang jeala yg menderma , sob sob sob.. sedih ;'( , ingatkan nak menderma sekali  dgn dia . tapi xpeala , dia stil menemani aku tadi .. masa nak cucuk jarum tu , xberani nak tengok , takut , erhh, mcm aku bagitahu tadi , dah banyak kali dah menderma tapi aku stil takut dgn jarum .. jarum dia besar sikit , so agak' sakit la sebenarnya.. tapi  lepas jarum dah masuk , dah xda rasa sakit . darah masuk dalam pack dengan smooth jea..


nak dijadikan cerita , masa aku tgah menderma tu , member aku tinggalkan aku sebab nak g solat . so tinggal aku sorang2 . aku ingat xpeala kan . sekali masa tengah dok menderma tu (xhabis lg ni) , tetiba aku rasa haus gilaa, sampai lidah ni kering sgt . aku nak suruh member aku g ambik air botol aku kt meja depan, tapi kan member aku g solat?. ingat nak pggl sn nurse kat situ ambikkan tapi xjadi sebab sn nurse time tu busy nak masukkan jarum dekat penderma lain , so yang aku ni dah rasa xsedap 1 badan ni .. aku dah rasa something mcm xkena jea.. tetiba mata aku jadi kabur + pening , aku cepat-cepat panggil staf nurse kat situ dan bagitahu aku pening , sekali staf nurse datang dia terus stop/clamp pengaliran darah aku tu .. masa ni doktor yg tadi tu ada sekali.. puup tetiba terus aku pengsan atas kerusi menderma tuh , doktor tadi tu terus tepuk bahu aku dan panggil nama aku.. grrr , malu -_-' , untuk beberapa saat lepas tu aku sedar balik.. huhu, masa aku pengsan tu memang muka aku ni dah pucat sangat, mcm edward cullen dah.. so bila aku dah sedar.. doktor tu suruh aku gerakkan jejari kaki dan kc plastik kuning untuk stanby kalau aku muntah .. sebenarnya masa sedar tu, benda pertama yang aku rasa memang nak muntah pun... grrrr.. tapi xmuntah pun . n after rehat beberapa minit aku dah recovery balik sepenuhnya.. oklah. doktor tu yang risau lebih.. dia suruh aku berehat lama sikit kat situ , takut pengsan lagi katanya.. perhh, time aku pengsan tu, nasib baik member baru balik , so dia ada r time aku bengong2x lagi tu.. aku suruh dia ambikkan air, sebab rasa haus sgt..
emm, member aku ni pun satu , lama gila aku tunggu , khusyuk betul sembahnyangnya.. hehe. tapi nasib baik dia dah sampai  time aku pengsan .. dialah yang menemani aku sampai balik ke kolej .. n tadi dia baru je dtg bilik aku sebab nak tahu aku ok ke x lagi.. caring betul dia kat aku ;') , thank akak !



sepatutnya aku g kelas prep petang tadi, ada pengajar masuk .. tapi aku xpergi pun sebab nak rehat.. maafla puan..


kenapa aku pengsan time menderma?. emm.. sebelum ni aku menderma ok jea. xda pun pengsan-pengsan ni.. cuma kali ketiga masa menderma aku ada nangis sikit r sebab tersalah cucuk , sakit ngat.. then, yang lain oklah. smooth jea.. emm, sebenarnya tadi sebelum menderma tu , kan ada check tekanan darah , tekanan darah aku ni cukup-cukup makan jea sebenarnya, pastu doktor pun yakin yang aku boleh menderma sebab aku dah pernah menderma 4x sebelum ni dan xda kesan sampingan masa menderma sebelum2 ni. so on jealah , n aku ni sebenarnya baru je habis dtg bulan, so dah banyak darah hilang , xsempat badan nak recovery balik dah terus menderma.. mana x pengsan? kan..




ok salah aku.. kesian kat badan.. maafla.
emm, masa rehat after pengsan, doktor tadi tolong bancuhkan air milo panas kat aku tadi , ;') , terima kasihla.



n sekarang ni stil rasa xsedap badan lagi , takutla jadi apa-apa. n nasib baik aku tinggal dkt asrama jururawat so kalau pape jadi, insyaallah selamat . hospital pun depan kolej jea..




#Tadi ada seorang penderma darah baru tanya satu soalan dekat sn nurse kat situ ,
sn nurse , kalau sy derma darah , 1 pek darah tu boleh selamatkan berapa orang nyawa?

hehe, lepas aku dengar, aku dengan member aku terus ketawa, huhu ,innocent giler soalan dia.. kelakar lah . btw, budak yg menderma ni xcukup umur lagi nak menderma, baru 17 tahun, so dia kena ada consent. dari parent dia. huhu, bagus betul budak ni..



k, nak rehat. c yaaa.



 agak2 aku darah group apa?

No comments:

Post a Comment

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !