"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Tuesday, January 6, 2015

Review Filem Terbaik dari Langit


28/12/2014 @ 1.30pm

GSC Timesquare ,KL

Alone .




Arahan Nik Amir Mustaffa . Rasa teruja nak tengok TDL sebab masih kagum dengan hasil filem KIL. Sebelum filem ni ditayangkan aku dah baca byk review psl filem ni yg rata-rata mengatakan filem ini bagus .

After ,
aku rasa filem ni satu hasil karya yg xmengikut skema otak manusia yg normal. pernah baca buku fixi , LEJEN Press? klu 1st time baca buku buku fixi mesti rasa buku tu xmasuk akal sbb x realistik  langsung dan TDL mengunakan konsep fiksyen novel yg dijadikan filem  . jarang sgt orang filem kita buat . setiap org klu boleh nak hasilkan sesuatu yg difference sbb benda yg sama adalah sesuatu yg boring dan xda kelas . mcm watak berg (bront palarae) sendiri . aku rasa watak berg adalah watak yg diadaptasi dari keinginan watak Nik Amir mahupun Redza Minhat itu sendiri .

TDL , mengisahkan cerita 4 sahabat melayu lapok dahulu yg masih mencari identiti sendiri melalui layar kehidupan. 4 watak , 4 jenis ragam , 4 jenis masalah tapi membawa satu tali persahabatan.

terus terang , cite TDL secara direct aku kurang jelas apa yg berg nak sebenarnya. filem UFO dia xrealistik langsung , dia mungkin ada masalah psycho (berfantasia dlm mimpi , beragan ) / kesan dari pengambilan ubat / yg pengarah TDL selitkan tapi dia berjiwa jujur walaupun ianya x realistik . alasanya . dia seorang yg berani dlm melakukan sesuatu walaupun benda yg dia nak buat tu xmasuk dek akal . kau faham? haha .

Oklaa. memang movie TDL segaja buat penonton mcm aku berfikir sehingga habis movie dan mengharapkan ada konklusi di penamat cerita yg akan buat kita faham tapi malangnya diakhir filem ni akan menambahkan lagi  tanda tanya yg akan buat kau lagi xfaham what is going on ..

Tapi , aku still kagum dgn hasil TDL . even aku xfaham dgn jalan cerita yg mcm haram tapi aku totally enjoy dengan perjalanan cerita dari mula hingga penamat . Aku mungkin habis separuh air mata sebab ketawa sampai keluar air mata . mmg kelakar . x tipu . mmg mcm haram jer walaupun xfaham . haha .

Jadi konklusi aku sendiri lps tengok filem ni , aku rasa filem ni mengisahkan persahabatan yg sgt sempoi/jujur tanpa perlu kita fahami sebab kita hanya perlu merasai persahabatan itu sendiri . mcm hidup kita sendiri . kita xpernah tahu apa nasib kita pada hari esok tapi kita ttp kena berani unt menjalani hidup esok , sempoi x hidup mcm tu? .
Mencari UFO itu hanyalah metafora atau simbolik dlm 'persahabatan' . Walaupun xrealistik kita kena berani barulah kita tahu hidup ini mcm mana .


lagi contoh :

Aku sekarang sudah menjangkau umur 23 tahun , tapi aku still xfaham apa itu erti kehidupan yg sebenar ,yg aku tahu aku kena layan je hidup ini puas-puas dan jujur dgn kehendak diri sendiri supaya aku xmenyesal bila masa penamat sudah datang.
barulah o h s e m .

Ini korielahh !


Chill lah .


4.7/5 bintang

lagi 0.3 aku akan bg lps aku tengok filem ni unt.kali kedua di cinema .




No comments:

Post a Comment

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !