"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Monday, March 11, 2013

Trial osce

...
semalam dan tadi aku baru lepas trial osce semester 6 .
soalan yang kuar untuk hari pertama, aku boleh kata 'okla'
soalan yang keluar hari kedua, aku nak kata 'mcm haram' boleh x?


soalan yang keluar memang soalan teras so suppose to be aku dah tahu la kan sebab dah pernah buat praktikal tapi kenapa isunya 'kering'? kenapa xbasah jea. haih. stressnya masa masuk stesyen tu tadi ..
aku xboleh ingat dengan baik cara prosedur kering mcm mana, so tadi memang aku xboleh buat . n aku dah buat repeat dah pun. well , benda ni memang memberi pengajaran kat aku untuk jawab soalan final osce bulan 5 nanti . ahh, berdebarnya.. sekarang lembaga peperiksaan kkm tersangatlah ketat dan semakin dipebaharui formatnya . setiap kali exam mesti ada perubahan terbaru . bila dah ubah sana sini , kiteorang as a student kena terimalah yea .nasib nasib .




ujian osce bukan satu ujian yang senang, sangat mudah untuk fail , kalau tinggal satu step asepsis , markah seterusnya tidak akan dikira sama sekali . so memang amat bahaya. kalau nak dibandingkan ujian teori dan ujian osce , dua-dua penting walaupun teori kau kena study bagai nak gila padahal masuk soalan 2 topik jea dalam exam. kalau osce , kau kena buat prosedur mengikut mengikut checklist buku yang diingat/dihafal/dipraktikkan. bukan 1 prosedur tau. 10 prosedur . 1 prosedur diberi masa 5 minit so dalam masa 5 minit tu memang berperang la kau . adrenaline , urine, feces , fletus semua nak keluar time tu . debar sangat . aku xjumpa lg org yg xberdebar sebelum jawab osce .well , osce is so challenging . kalau nak tahu try le masuk nursing .




Ape pun , trial tetap trial . trial osce hanya untuk melatih kita untuk ke final osce nanti so aku just anggap kesalahan yang aku buat membetulkan aku di final nanti . Insyaallah .susah jugak kalau xfail satu pun , sebab nanti over confidence.. apa pun bersederhana dalam semua perkara lagi baik . Allah swt pasti suka .





No comments:

Post a Comment

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !