"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Wednesday, March 30, 2011

1st day practical in ward as student SEM 2

Salam korang.
Ok entri ni aku update pasal semalam.. 28/3/2011
Sebabnya semalam xdapat nak update sebab penat sangat balik kerja (praktikal)
1st masuk praktikal unt sem ni.so disebabkan ini adalah first time aku masuk praktikal un sem 2 aku nak coretkan sedikit apa yand dah jadi untuk tatapan aku pasa masa tua nanti.. huhu
Ok.. aku diletakkan dalam wad ortopedic (wad tulang) wad lelaki.Ermm.. wad yang sama masa aku sem 1 masa 1st praktikal so xjanggal sgt la bila masuk wad.. aku suke wad ni.Rasa lega sangat bila dapat kerja kat wad ni. Macam-macam ada..

Ermm. disebabkan dah lama xmasuk praktkal segala prosedur nak buat kerja semalam jadi blurr. nak tengok 'BHT-vital sign patient punya rekod' pun xtahu nak tengok apa.. nak ambik BP( blood pressure) pun blur sekejap.. huh. senang cerita blur la semuanyer.. masa pertengahan praktikal tu dah bley alert.. Aku semalam kena cuci BO 3x. Perhhh. hum.. btw.. aku dah biasa. ikhlas unt tolong patient sudah..

Bila masuk wad.. kita dapat belajar mcm-mcm.. kita dapat rasa 1 perasaan yang xdapat nak kita gambarkan dengan kata-kata. Mcm-macam sakit patient yang kita bley jumpa.. wad aku semuanya patient yang sakit tulang.. patah kea.. nak buat pembedahan kea.. segalanyer yang berkaitan dengan tulang dimasukkan ke wad ini.. korang akan jumpa byk besi yang dimsukkan ke dalam anggota badan patient.. biasalah tue.. bg aku.. jururawat pelatih agak susah sikit la jikaalau nak ubah posisi pesakit yang tengah baring ke posisi lain unt lakukan prosedur.. sebabnya patient sakit tulang kn.. patah sana dan sini.. kalau gerak sikit.. sakit.. mmg banyak bersabar dan kerja mesti saling membantu.

Huh.. aku masuk shif ptg.. pukul 9pm aku balik. penat sangat.. rasa mcm nak collapse jea. sakit kaki. lutut.. semua la.. bayangkan 1 shif kena berdiri.. sebab kerja kita ni mmg kena banyak berdiri dan berjalan.. senang dapat vericose vein. huhu.

to be continue....

No comments:

Post a Comment

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !