"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Thursday, March 31, 2011

Hari Kempat di WAD

Salam korang,
Hope korang sihat-sihat selalu.
Korie clinical story is back!. today saya nak cerita pasal praktikal di wad. wad ortopedik
Aku akan berada di wad ini dalam 2minggu. hari ni baru masuk hari yang keempat. hari first aku shif pagi setelah 3 hari berturut aku bermimpi panjang sebab kerja petang. so bley bangun lambat ler! but i still solat subuh ok. then, tidur balik. korang jangan amalkan yea :). xbaik orang cakap. aku xpew.
Ok. disebabkan hari ni hari 1st aku kerja shif pagi. punyala excited agaknyer? bangun awal! pastu turun g cafe kolej pukul 6.30 setelah benggang tunggu kawan aku yang sama shif dengan aku.. aku yang si minah lambat sokmo pun bley cepat dari die.. mmg dia melampau ni. tp aku sabar jeala yea.. sebab aku pown sama jea nan dia.. g cafe kolej.' mengharapkan menu nasi lemak'tapi malangnyer nasi lemak dipadamkan dengan roti sekaya!. oh no!. aku dah kebulur nasi lemak.. aku dengan kwn-kawan aku pun  xjadi makan dekat cafe disebabkan menu hampeh tu.. mana nak kenyang!. apa lerr

So kita gerak g pintu nak keluar dari kolej. nak singah kedai kat hospital tu.. nak belasah nasi lemak dua bungkus kata hati aku ler.. dot dot.. terbantut aku tengah jalan bila ditarik oleh somebody kat belakang sebelum aku melepas jejak keluar dari pintu kolej.. aku pown dengan sempoinye pusing ke belakang.. siapakah? kak senior sem 6 yang aku knl. dia cakap aku xpakai 'pep' ( tanda hijau unt jp sem 2 yang diletakkan di bahu uniform' aku xpakai..) lps tu baru aku tersedar. terkejut beruk aku.. so apa lagi.. aku terus lari naik asrama balik la p ambik sebab time tu dah lmabt dah.. tp sebelum aku pecut tu aku sempat pesan kat kwn aku belikan nasi lemak kat aku sekali.. huhu.

Masuk wad..
mengadap patient yang sama. ada beberapa patience sudah discharge..xsempat  nak jumpa.. huhu
Pagi ni aku buat sponging dekat patient. Eh! korang tahu ke sponging tu apa? 'mandikan patient atas katil' itu dinamakan sponging. Singkatan medical paling femes dalam wad adalah BO dan PU. Korang tahu x ape tu?
huhu. kalau nak tahu korang kena baca sampai habis dulu lah entri ni yea.
Buat sponging.. setelah lama aku xbuat sponging.. ini hari 1st aku buat sponging dlm 4 hari praktikal ni.huhu. sebabnyer sponging hanya dilakukan pada waktu pagi sahaja yea. kalau tepid sponging baru dilakukan pada bila-bila masa yang perlu. juz unt patient yang mencapai tahap pyrexia( demam). Disebabkan lama dah xbuat sponging so aku blur la sikit.. slow sikit.. lupa dah step-step dia tp still rilex jea sb aku bukan buat sorang.. bersama kawan aku si opah( bukan nama sebenar).Haha..

Seorang patient mengambil masa 15-30minit unt siap sponging.. ikut keadaan sakit patient. wad aku ni wad berkenaan dengan masalah tulang so sensitif sikit la dalam pengerakkan ni. Erm. stop dekat sponging.
Next! Buat observation. buat beramai-ramai.. so cepat habis.. bila dah habis kerja.. cari patient yang mana kena buat dressing.. Sem 2 dah belajar buat dressing! nanti masuk osce so kena belajar masa praktikal ni la sebelum osce sebenar datang. huhu. aku xnak fail osce!. mintak simpang.

Then, aku tolong kakak senior buang S.T.O. aku juz assist jea. prosedur sterile. remeh sikit.lps habis buat tu aku tolong simpankan kidney dish yang dah xsterile tu dekat tempat penyimpanan bekas non sterile di utiliti kotor. aku simpan elokx2.Erm. nak dijadikan cerita.. selepas 2 jam aku letak benda tu tiba-tiba aku yang tengah mengalamun berdating bersama eunhyuk kembali pada dunia yang nyata bila ditegur oleh kak senior yang aku tolong jadi assist dia td.. Aku tanya dia kenapa kak? dia tanya  aku letak mana bekas S.T.O tu sebabnyer barang dalam bekas tu xcukup. gunting xda!. aku cakap jeala.. aku ckp a aku dah letak bekas tu dlm tempat dia.. kak carik punya carik dalam bekas tu tetap xjumpa.. pastu staf nurse xxx pun datangla kat aku. dia tanya aku 'xxxxxx mana kamu letak bekas set s.t.o yang telah digunakan'  aku pun jawab.  'tadi saya dah letak kat tempat ni' huhu. cari punya cari xjumpa jugak..aku dah cuak tp muka  rilex jea.

Staf tu cakap kalu xjumpa jugak aku kena ganti balik. perhhh! giler la.. sudah la malas aku nak fikir. makin difikir makin serabut. Dia cakap lagi u jangan balik sehingga u jumpa gunting tu.masa tu dah pukul 2pm tau. masa untuk balik. Hadoii.. masa ni jugak la datang masalah. aku dengan kak tu pown cari bersama-sama.. last-last korang nak tahu staf nurse xxx tu yang jumpa. ada kat receiver bawah troli dressing td. apa la!. aku mana r tahu semua tu.. yang aku tahu aku nak hantar benda tu dekat utiliti kotor. xpasal-pasal kena carik tadi. huhu. pengajaran unt masa hadapan.Staf nurse yang barang tadi cakap aku ' staf nurse xmarah pon,mmg staf macam tu' huhu biar sudent kecut peut so xberani buat salah. huhu.

Balik asrama.. pukul 2.20pm..
aku mandi.. solat..
then tidur kejap.. pukul 3.30 roomate aku gerak aku yang dah lena unt pergi prep. prep mula pukul  3.30
Wajib! huh penat sangat. baru balik kerja kena pergi prep. pihak pentadbiran kolej xfaham kea ha?
dah la kena study kat kelas..pakai baju t-shirt kolej. kasut bertutup.. skema giler bapak. xyah cakap.
Aku pergi prep bawak netbook. Surfing! walaupun hati panas dengan pentadbiran kolej yang xfaham dengan pelajarnyer.

BO-Bowel open
PU-Pass Urine                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

No comments:

Post a Comment

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !