"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Wednesday, July 8, 2009

GudbyE PPSMI!!

PPSMI: Terima Kasih

By faisal tehrani


Foto: 7 Mac 2009: Orang ramai ditembak dengan meriam air ketika berusaha mencari perlindungan di dalam Masjid Negara.

19 Julai 2002 - mesyuarat khas jemaah menteri, waktu itu perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, meluluskan dasar baru Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)

Januari 2003 - dasar ini diperkenalkan berperingkat-peringkat dengan dimulai Tahun 1 untuk peringkat sekolah rendah, Tingkatan 1 dan Tingkatan 6 Rendah untuk sekolah menengah

Januari 2007 - pelaksanaan penuh PPSMI untuk peringkat sekolah menengah

Januari 2008 - pelaksanaan penuh PPSMI untuk peringkat sekolah rendah

Mac 2009 - lebih 8,000 menyertai demonstrasi membantah PPSMI dengan berarak ke Istana Negara. Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang diketuai oleh Datuk A Samad Said dan Datuk Dr Hassan Ahmad.

Mac 2009 - Satu kajian mendapati PPSMI hanya berjaya meningkatkan empat peratus penguasaan bahasa Inggeris tetapi sebaliknya mengurangkan minat untuk mempelajari Sains dan Matematik.

Kajian 53 pakar bahasa itu, merumuskan dasar kontroversi tersebut "menimbulkan kerugian berganda kepada kepada murid, terutama kepada 75 peratus murid yang tergolong dalam kategori (pencapaian) sederhana dan lemah dalam tiga mata pelajaran terbabit, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik."



Foto: 7 Mac 2009: Sasterawan Negara Datuk A.Samad Said disembur gas pemedih mata.

Mei 2009 - kesemua lima Sasterawan Negara yang masih hidup menolak dasar ini - sekali gus buat pertama kali dalam sejarah penentangan dasar kerajaan.

Jun 2009 - Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar turut mempertikaikan dasar tersebut dengan memberi amaran "jangan jadikan pelajar bahan ujian" dasar yang "jelas mempunyai pelbagai kelemahan ketara"

Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman pula berkata "salah, tidak beretika dan tidak rasional jika dasar pendidikan negara diputuskan melalui prasangka, emosi, persepsi dan andaian individu-individu tertentu yang tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pendidikan sebenarnya."

8 Julai 2009 - Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan dasar PPSMI dimansuhkan sepenuhnya pada 2012.

Aku sokong ppsmi dimansuhkan terus.Dari dulu lg aku xsuke menda nie walaupun menda ni mmg berguna unt masa dpn.. tp bwt pea nak gunakan bahasa inggeris dlm subjek sains dan matematik.xske tahu x.. guna r bahasa melayu.. i2 kan bahasa utama negara kita. bkn pelajar jea yg bermasalah psl nie cikgu2 pon lbh kurang jea.. Pya psl lea bagi sapa2 yg sokong sgt dgn ppsmi nie.. p rantar anak or blajar kt luar negara nu klo nk sgt blajr dlm bahasa inggeris.. skang nie aku bermasalah dgn subjek biologi.. blajar dlm bahasa inggeris.. susah lea klo nak baca n faham klo dlm bhasa inggeris nie da lea ayat sains nie len mcm cket..da le subjek bio 100% kena baca,faham,ingat.. tp xpeala.. usaha tangga kejayaan.. aku bleynya^_^.. chaiyokkk ya B!!!

8 comments:

  1. huh.. bgus2.
    knapa aishah bermsalah mcm B jgk kea?

    ReplyDelete
  2. I thinks the should remain PPSMI.. banyak kos akan digunakan untk convert kepada Bm

    ReplyDelete
  3. hurm
    hampir 15 billion kot rasanya
    tp ok r tue
    kewangan Malaysia da bersedia apa klo menda2 mcm nie terjadi
    so bwt pea nak risau.
    lgpon ini kan unt negara jgk..
    xrugi pon klo guna duit ngara kot arah nie
    lgpon.. ktakan la ppsmi diumumkan xdimansuhkan.. sure satu hari nanti kena dimansuhkan jugak.

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !