"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Monday, October 3, 2011

Denyut Kasih Medik oleh Dr. Farhan Hadi



  • Denyut Kasih Medik merupakan sebuah novel hasil coretan Dr. Farhan Hadi. Coretan yang dicatit berdasarkan pengalaman beliau menjadi doktor pelatih sehingga menjadi seorang doktor.. xbanyak yang aku tahu pasal novel ni sebab aku xbaca lagi.. kalau majalah epop tu lajulah sikit.. kalau novel-novel ini kureng sikit.. tapi semua tu berubah pada petang tadi.. Kak Mashitah.. kawan sekerja aku .. masa kiteorang tunggu giliran patient di klinik pakar mata banyak cerita yang aku dan dia kongsikan dan yang paling menarik mengenai novel denyut kasih medik ini.. dia dah baca novel ni so tadi dia ceritalah serba sikit kat aku..dari cerita dia kongsikan itu aku dapat rasakan yang novel ini sangat best! sesuai untuk bacaan student medical, student nurse dan semua paramedik khususnya yang beragama islam sebab kisahnya mengenai tarbiah islamiah.. dan bacaan umum sangat digalakkan untuk pengetahuan peribadi.. Kisah beliau patut dikagumi dan diikuti.. Indahnya perawatan itu sekiranya islam itu dijaga.. Syukurlah aku diberi peluang untuk mengenali kewujudan novel ni so aku xkan lepaskan buku ni.. pasti! aku akan dapatkannya di pasaran. Insyaallah.


Kisah Novel Denyut Kasih Medik tamat...

  • Tadi.. masa aku tunggu no.giliran patient di klinik mata ada seorang pakcik ni tegur aku.. ayat pertama yang keluar dari mulut dia .. Dik, dulu belajar dekat sekolah pendang yea?. aku tersentap sekejap.. aku tenung raut  wajahnya.. dan rupanya dia adalah seseorang yang aku kenal pada suatu ketika dahulu.. dia ayah husna! kawan aku semasa di smk pendang dahulu.. kiteorang sama-sama tinggal di hostel masa tu.. so memang rapat.. ayah dia ni selalu jengguk husna di asrama jadi memang aku yang selalu teman dia jumpa ayah dia so no wonder la ayah dia masih ingat aku walaupun hanya dua tahun jea aku dekat sekolah tu sebelum berpindah ke sekolah di Penang..  form 3-form 5 aku belajar di Penang.. xsangka ayah husna masih ingat aku.. dan kiteorang tadi berbual sedikit.. xpanjang mana.. dia ada hal lain ..

  • Xsangka.. dapat Kolej Nursing di Kedah.. jadi peratusan untuk aku berjumpa ex-schoolmate memang tinggi bila praktikal di hospital sini.. xdapat jumpa ex-schoolmate jumpa ayah dia pun cukup syukurlah.. sekurang-kurangnya ikatan silaratulrahim itu tercipta.. masa aku praktikal di wad (sem 2) aku jumpa tukang kebun smk pendang.. dia masuk wad medikal.. ada sakit sikit.. btw, dia xkenal aku tapi aku still cam dia dan tegur dia.. Alhamdulilah. Aku suka aku yang begitu.. aku harap aku terus begitu.. 

  • Bestnya bila praktikal di hospital.. dapat kenal ramai orang.. dapat rasai situasi yang doktor rasa.. situasi cemas dan sebagainya.. aku sedang belajar semua itu.. yea! aku akan terus belajar.. hanya satu jea yang aku pegang dalam diri ni.. tolong orang dengan hati yang ikhlas.. orang itu pasti akan merasa keikhlasan diri kita.. dapat keberkatan hingga ke akhir hayat.. Ibu Bapa aku pasti akan merasainya.. Insyaallah. Aku cuba jadi anak yang solehah.Insyaallah. Aku xnak diorang terseksa di akhirat nanti disebabkan salah aku.. tidak!. aku xnak itu berlaku jadi aku cuba dan terus belajar menjadi anak yang baik.. aku xnak sia-siakan pengorbanan diorang selama ini.. cukuplah.. diorang dah berjaya didik aku sehingga aku menjadi aku yang sekarang.. 




Nota Jjinbbang : Janggalnya rasa masa nak sentuh pesakit lelaki masa mula-mula praktikal dulu.. tapi sekarang dah biasa kalau lelaki itu berstatus pesakit*

3 comments:

  1. best kn kalau jumpa ex- schoolmate.. :)


    insyaALLAH.. semoga koriedpt jd anak yg baik.. aminnn ^^

    ReplyDelete
  2. kenangan lama kembali mengusik ... heheheeee! :)

    ReplyDelete
  3. suka cite buku Denyut Kasih Medik ne..best..

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !