"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Sunday, May 1, 2011

Bila salah faham berlaku antara XX dan XY


Gambar aku outing semalam. xsempat nak update. banyak keja. semalam outing memang best!xbley blah kawan aku beli timba biru tu.. huhu. kelakar aku rasa
 .
  • Ada story aku nak cer kat belog aku hari ni.. memang terbaik laaa.. xsangka plak hari 1st day aku masuk wad setelah study week habis akan terjadinya benda mcm ni..
  • Aku masuk wad yang sama sebelum study week minggu lalu.. pagi td bila sampai jea kat wad  1 benda yang aku rasa xbest adalah 'kenapa hari ni ramai sangat student kkm kat wad ni, male nurse pun ramai' sampai penuh wad tu dengan student kkm jea.
  • Boley bayangkan cubicle aku  ada org 4 patient.. student kkm yang kena incharge kat situ 6-7 orang. xbanyak kea?. dengar pon dah banyak tau. serabut betol.. sepatutnya best ler kalau student ramai. so xbanyak la keje kena buat sebab ramai yang terlibat tapi kalau dah berganda ramai memang serabut. Itu yang aku nak cakap.
  • Aku kena jaga cubicle tengah.. lps habis kerja di cubicle aku.. aku mcm biasa r g cari kerja di cubicle belakang.. sebabnya kat belakang mcm xcukup tangan buat kerja.. aku buat sponging dengan senior.. aku tolong diorang..
  • Masa tengah buat sponging tu ada barang xckup.. apa ya? dah lupa dah aku.. aku cari glove kot.. patient yang aku sponging tu aku tinggal dgn senior.. so xpealaa.. masa nak carik glove tu.. staf nurse sakat dan tanya aku.' adik tengah buat apa sekarang, ada kerja x? 'aku cakap.. saya nak buat sponging ni kat bed sebelah sana' dia pun cakap ' oh yaka.. hurm bley x carik student kkm yg free buat sponging kat bed xx'. aku pun angguk jea.. n then.. aku ternampak male nurse xbuat apax2 kat belakang tu.. maybe baru habis buat kerja.. aku suruh la diorang buat sponging kat bed tu.. pastu salah sorang drpd diorang jawab 'asal ko yang xbuat?' aku pun balas jeala.. 'aku nak buat sponging la' lagipun patient tu patient  yg memerlukan sentuhan senior jugek sebab diorang kan senior.. so aku dengan slumbernya ckp kat situ dgn diorang.. tapi  rasanya diorang xsponging pun. diorang buat dressing dan bagi feeding jea kat patient tu.. hum aku diam jeala.. sebabnya aku busy time tu..
  • Dan aku xtahu la plak yang diorang ni panas dengan aku..lantak r..
  • Ok.. second.. doktor suruh aku buat suction kat seorang patient ni.. pastu doktor tu tinggal gitu jea.. mcm pesanan r.. aku masa tu tengah buat Dxt ni.. sebelah patient yang kena buat suction tu dengan kak senior.. aku tolong tlis dxt jea.. 
  • Aku xbley buat suction kat patient ni sebabnya patient ni jenis yang ganaz sikit.. kena berkasar dengan dia..aku dah tengok SN buat suction kat patient ni pagi td.. memang SN tu pown dah naik geram siap kena panggil PAP dia unt tolong keluarkan tubing suction dari mulut dia.. patient tu gigit.. so xbley nak kuarkan.. malangnya.. PAP dia lambat datang so SN tu berkeras jugek dengan sekeras kerikil akhirnya boley jugek.. memang susah la.. kena pasangkan Airway 'oralphryngeal' kat mulut dia.. baru ok.. Hurm. rumit r.. 
  • So.. atas arahan yang doktor beri tadi aku xnak ambik risiko lal.. aku baru newbie japg jadi apax2 cm maner.. memang aku dah belajar prosedur suction tu tapi aku xberapa yakin boley buat dekat patient yang mcm tu so aku pon panggil senior yang free suruh buat.. aku panggil senior lelaki.. aku mintax tolong diorang..
  • Lepas aku cakap jea.. diorang dah pandang aku lain mcm.. pandangan tajam sangat.. salah sorang dari 3 orang senior lelaki tu cakap kat  aku mcm ni.. Asal ko xnak buat suction? asal suruh kiteorang pulak yang buat.. ko kan dah belajar.. sem 2 kan.. Nak suruh orang buat apa.. ko tu buat apa!.. Ah! bengang aku.. aku pun jawab r.. aku pantang r kalau jadi mcm ni.. aku kan menjawab balik.. aku cakap r terus terang.. cm mna susahnya kalau nak buat suction kat patient ni so better diorang yang buat.. Pastu korang tahu dia cakap balas apa.. 'Habis kalau aku buat dia xgigit ke tubing tu?? sama jea.. so apa masalahnyer?? AHHH! aku bengang gilerrr.. nak mintak tolong pon susah.. pastu aku malas nak bising aku pun cakap.. ah! kalau xnak tolong sudah! japg aku buat.. 
  • Then.. kebetulan patient yang kena buat suction pun ada Dxt Tds.. so kena buat Dxt kat situ.. aku  kan masa tu tengah buat Dxt so teruskan jeala.. aku ingat nak suruh senior lain tolong suction kat patient tu.. dan korang nak tahu masa dalam proses buat dxt kat patient tu dengan kak senior sorang ni.. 3 orang mamat senior ni datang kat bed patient tu.. duduk depan aku.. pandangan diorang memang pandangan xpuas hati giler.. aku buat buka poyo sempoi aku jeala.. lama gak diorang pandang slang kat aku.. aku xboleh tahan.. aku pon ckp kat diorang cm gini ' Korang asal? tengok aku mcm tu? xpuas hati kea??.. diorang jawab.. Ni tadi ckp nak buat suction.. buat r!. aku nak tengok ko suction.. aku jawab balik.. ko xnampak ke aku ada keja sekarang ni.. aku tengah buat Dxt.. kau apesal!. dia jawab.. mana Dxtnya? yang buat kak senior tapi kau duduk saja jea.. aku balas apa ' aku tulis catat la der! xnampak aku tengah pegang kertas ni!! diorang jawab.. Oh pengang kertas pon ada dalam prosedur laaa!.. aku pon balas balik dengan geram.. Ah! ada kenapa baru tahu kea?.. dia masa tu memang geram sangatt dah dengan aku.. aku buat muka toya jea.. Then, dia cakap kat aku mcm ni.. aku memang xpuas hati dengan kau.. dari pagi sampai sekrang ko asyik dok mengarah kami jea.. buat ni buat tu.. ko ingat ko sape.. ko tu CI kea? nak mengarah sana sini.. Aku masa tu aku teringat balik apa yang dah jadi dari pagi sampai ke saat time tu apa yang aku dah buat.. dan aku dah paham situasi diorang yang dah salah faham dengan permintaan 'tolong' aku.. diorang inagt aku mengarah diorang.. so aku balas mcm gini 'La tadi tu aku bukan mengarah.. aku minta tolong.. dia pun balas dengan keras lelaki.. Mintax tolong apa mcm tu!!.. mengarah orang pandai rr! memang reaksi dia marah giler r kat aku.. Aku cakap r balik.. dah aku buat kerja tadi.. aku ada kerja dengan kak senior.. aku suruh la korang yang xbuat apa ni buat.. Dia balas.. Ah!! ko xyah nak bohong aku.. aku tengok ko xbuat apa pon.. ko duk saja jea!!!! aku dengarx2 tu.. aku memang geram gilerr r.. boleh dia cakap aku yang agak rajin ni xbuat kerja!! ah! memang aku geram.. aku balas r.. ko xnampak kea aku buat sponging.. cuci bo.. buat dressing ... ko xcaya ko g tanya kak senior sana! ko ingat aku duduk saja kea.. diorang pandang aku macam nak makan aku waktu tu jugek.. ah! peduli apa aku.. aku lawan balik pandangan mata diorang.. dia cakap lagi.. ko  tu baru pep hijau sem dua dah pandai nak mengarah orang buat sini sana.. ko ingat ko sape ha!! dia jegee mata kat aku.. aku diam jea.. aku dah tahu situasi dah jadi semakin rumit tapi aku still maintain.. sehinggalah dia keluarkan kata-kata kesat! memang xboleh blah!! xada adab langsung!! aku rasa mcm penampar jea muka sorang-sorang.. memang nak carik gaduh.. diorang pandang slang jea.. sehinggalah aku cakap kat diorang.. 'Asal nak carik gadoh dengan aku kea?'  diorang pandang aku.. ah!! situasi dah semakin danger.. dia datang depan aku.. dia pandang aku dengan pandangan yang berapi.. ah!! aku pandang balik.. aku lawan pandangan dia.. peduli apa aku.. then dia tanya aku.. ko orang mana haaa?? aku xjawab.. dia tanya aku 3x.. aku buat dert jea.. aku lawan jea pandangan mata dia.. kiteoorang dah bertentangan mata ni.. memang mcm nak gaduh. aku tetap xjawab.. pastu tetiba kawan aku datang.. dia tanya kawan aku.. dia tanya aku budak mana.. kawan aku pun jawab aku orang Penang.. lepas dia dengar.. dia cakap.. OooH Penang.. aku xtahu dia nak buat apa.. aku inagt kiteorang akan bergaduh kat situ.. tapi adegan tu xjadi sebab ada patient collapse. so smua orang sibuk.. ramai doktor naik.. kiteorang pon blah gitu jea.. si mamat 3 orang td tu g makan lepas tu.. lepas tu xbalik terus ke wad.. Memang mcm bangang la aku rasa! ingat ni kolej bapak diorang jea nak buat apa.. balik dan p ikut dan jea. memang geram r aku.. mood aku memang sangat-sangat xbaik.. masa last aku tengok muka mamat tu.. dia pandang aku sambil dalam hati dia cakap macam ni kat aku.. 'ko jage la nanti!' itu apa yang aku rasa laaaa. pastu habis kat situ..masa unt balik.. diorang memang dah balik awal.
  • Aku xtahu apa yang akan jadi kat aku pasni.. tapi memang apa yang aku buat tadi memang aku puas hati.. dia ingat aku boleh tunduk kat diorang. korang ingat korang senior korang boleh buat apa jea.. dan junior kena ikut.. ah!! kalau kita minta tolong mcmx2 alasan ko bagi.. ah! memang aku sangat-sangat geram! benci aku dengan male nurse.. Ingat diorang jea ada angin!. dah la balik awal.. kadang-kadang xmasuk kerja.. curikx2 balik ke hostel.. kalau balik rehat tu terus balik hostel dan xbalik balik ke wad.. ah!! inagt aku xtahu semua tu..benci aku.
  • Aku memang xboleh lupa hari ni.. aku xkan mintax tolong diorang dah pasni..  Korang tolong doakan aku boleh survive di sini.. dan xda benda-benda buruk yang jadi kat aku k

No comments:

Post a Comment

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !