"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Saturday, May 21, 2011

Kelebihan menjadi nurse berbanding doktor

Dream High
  • Yehh.. kenapa yea?
  • Korang suka x dengan blog aku? apa yea kelebihan yang belog aku ada.. korang xkenal aku so korang xtahu aku ni mcm mana. yang korang tahu belog aku ni jea..Ada kea siapa-siapa yang pernah terasa jelez dengan rupa belog aku yang baru ni?.. Ahhh! xmungkin bisa..
  • Kadang kadang aku rasa belog hanyalah satu tempat untuk aku berkomunikasi secara open selain dari hati aku sendiri.. aku luahkan di sini.. hati aku yang di sini  tiada penghujungnya.. dan akan selamat sehingga blogger ini padam sendiri tapi hati yang ada dalam diri aku ni hari-hari akan berubah.. bercampur baur.. kadang-kadang dah mcm budu dan belacan sampai susah nak hilangkan baunya.. tapi kalau di belog!.. hanya perasaan yang diluahkan tapi secara fizikal tiada ungkapan.
  • Ok.. bercakap mengenai iri hati dengan orang yang mempunyai kelebihan dari kita adalah sesuatu yang normal untuk manusia biasa.. betolkah begitu?
  • Yess!! memang betul! semua manusia kat bumi mesti ada perasaan jelez dengan somebody.. xkira dari segi kewangan,rupa para,kebijaksanaan,pekerjaan dan pelbagai lagi. Aku jugak begitu. aku mengaku. tapi yang membezakan kita semua adalah cara kita mengawal perasaan jelez yang ada dalam diri ni.. siapa yang kalah dengan diri sendiri dia akan jadi hamba kepada kecemburuan dia tersebut..so better kawal dari awal.
  • Dekat hospital.. dalam wad.. aku kerap jugak rasa cemburu dengan doktor.. yealah.. doktor bley putuskan pesakit ni sakit apa.. ubat apa yang perlu diberi.. semua doktor yang putuskan dan tulis di baseline data pesakit.. jururawat hanya melakukan kerja berpandukan baseline data yang diberi oleh doktor..kalau doktor xda.. xkasi apa-apa arahan.. nurse xbley buat apa-apa prosedur mengikut suka hati..Ini adalah syaratnya..
  • Tapi bila difikirkan balik aku lebih layak jadi nurse sebab aku bley berkomunikasi dengan pesakit dengan lebih rapat dari segi pemberian rawatan dan penjagaan.. dari situ kita bley nampak yang nurse lagi mesra dengan pesakit berbanding doktor.. dan aku berani cakap yang pesakit akan ingat nurse yang menjaganya berbanding doktor.. sebab apa jadi mcm ni.. sebab doktor hanya pergi ke pesakit bila hendak melakukan prosedur.. itu sahaja.. itu pon dibantu oleh nurse yang incharge.tapi nurse tidak! nurse kena lakukan pemerhatian setiap masa
  • So.. aku cakap dekat diri aku.. kita mesti sentiasa menghulurkan bantuan bagi sesiapa yang memerlukan sebab suatu hari nanti pasti kita memerlukan bantuan orang lain untuk diri sendiri.. dalam hidup xpernahnya kita stay di tahap atas saja.. kadang-kadang ada jugak bawahnya.. so dalam hidup kena berani menghadapi kenyataan.
  • Jelez pada benda yang betul bagi aku memang patut sebabnya ianya akan menjadi satu perangsang bagi diri kita untuk lebih maju ke depan..
  • Bila aku buka blog blogger terkenal.. aku usha bilangan followers dia terdetik jugak aku perasaan jelez tu tapi aku cool jea.. sebab itu adalah kelebihan blog dia.blog aku pun ada kelebihan jugak tapi bukan di situ.. di tempat lain.. tuhan tu maha adil.. percayalah. setiap seorang dari kita pasti mempunyai kelebihan dan kelemahan diri masing-masing..disebabkan ini yang menyebabkan kita semua berbeza..


2 comments:

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !