"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Saturday, April 16, 2011

Kriteria Belog yang diREJECT bila 1st Time diterjah..adakah Itu Belog anda?

  • Selalu entri yang begini akan aku terjah lebih pantas dari entri yang lain sebab aku nak tengok blog aku kriteria blog jenis apa..
  • Ok. setelah dikaji belog aku kalau nak dibandingkan dari dulu memang jauh berbeza.. dulu belog aku mempunyai kriteria yang menyebabkan xramai bloggers yang akan terjah belog aku ni. Info- itu pada zaman tok kadok dulu ok.. aku blogger yang innocent.. suci dan xterpengaruh lagi dengan tutorial. Tapi lepas aku banyak menerjah blog tutorial.. blog sifu.. blog senior.. aku belajar dengan cepat..so inilah hasilnya. Aku  berpuas hati.. tapi kalau korang xsuka gaya belog aku sekarang.. apa aku bley buat?.. Ermm. Yang penting tuan punya Belog bahagia dan dapat berblogging dengan hepi.
Kriteria Belog yang buat bloggers xsuka masuk.

  • Letak widget MP3/MP4 Autoplay ditambah lagi dengan lagu versi rock! poprock! yang membingitkan telinga blogger yang masuk.Senang aku cakap seorang blogger yang pro tidak akan letak Mp3 or Mp4 autoplay dalam blog walaupun itu hanyalah soft music sebabnya kita xtahu siapa yang akan masuk blog kita. So aku keraskan baik jangan letak le widget mp3/4 ni. Mengarut. memang kita suka tapi bloggers lain suke kea? Ingat belog ko tu belog umum bukannyer belog privasi.Even korang tengok website youtube pun xletak autoplay music kan walaupun youtube tu website unt music!.
  • Letak banyak widget tambahan di sidebar belog! Excelly benda ni xpenting pun..buat belog korang lagi berat adalah!.Aku memang xnafikan banyak widget yang menarik unt diletakkan dalam belog tapi untuk masa depan blog aku rasa baik korang lupakan jeala. Just letak widget yang betulx2 digunakan oleh korang dan pembaca yang lain.Selain dari tu hanya memberatkan belog korang jea. Bila berat?
  • Bila widget dah banyak.. Belog jadi berat. bila pembaca masuk comperm loading lama. agakx2 dalam seminit tunggu still loading aku akan tutup terus belog tu! aku benci menunggu. so aku nasihatkan sila timbang berat belog anda di sini untuk ketahui berapa berat belog anda supaya korang tahu apa nak buat sekiranya belog anda telah melebihi tahap kolestrol.
  • Berwarna warni.. kaler belog terang sangat. silau mata.. yang xda silau pun jadi silau. so watch out adakah belog anda termasuk.
  • Post entri yang pofular di belog orang lain.. maksudnya copy-cat. Kalau nak copy cat silakan tapi pandai-pandai lerr ubah mana-mana sikit.. so walaupun orang yang sama baca dia xrasa bosan dan buat dia rasa kau tu memang kreatif walaupun kau just post entri copy cat. Buat entri tu entri versi ko.Erm..tapi aku rasa isu copy cat ni biasalah dalam dunia blogger kan. kadangx2 kita bukan saja nak copy-cat. kita nak share.. aku faham tu sebab aku pun selalu mcm tue tapi yang penting kalau nak copy-cat jangan lupa beri credit dekat penulis asal.Ok.
  • Menulis entri tapi xda komunikasi dengan pembaca.. so bila tulis entri tu biar ada jokes sikit.. tarik pembaca untuk terus membaca entri korang sampai habis.btw. bergantung jugak.
  • Font tulisan entri yang susah nak baca dan gandingan kaler background yang xsesuai menyebabkan tulisan susah untuk dibaca.. watch out! kalau aku jumpa aku akan blah terus dari belog tu
  • Banyak pop-up window-chatbox,iklan,glitter graphic.Ini akan menyebabkan pembaca rasa serabut bila duduk di belog korang.
  • Kata-kata selamat datang yang memerlukan pembaca klik ok sebelum pembaca dapat masuk ke belog korang. Ini akan memalaskan pembaca untuk masuk ke belog korang. Ingat pembaca ni hacker ke apa.. malas la aku nak klik ok.. sebabnya.. lepas klik ok.. baru nak loading page. lagi lembap. Ingat. pembaca suka baca benda yang simple dan ringan.
  • Mencantikkan belog dengan letak benda yang blink blink dan bergerak-gerak di belog.Ah! memang nampak comel! tapi x cool!. sebabnya kadang-kadang sakit mata  kalau nak baca entri kat situ.
  • Dalam 1 page ada banyak entri dan tiada readmore!. Ah! aku bosan belog yang macam ni. x sistematik. Cukup korang letak 1-2 entri jea untuk 1 page. LAgi bagus kalau letak 1 entri unt 1 page.
  • Dan 1 lagi mengenai readmore. Bagi aku.. aku xsuka readmore. aku suka aku boleh terus baca entri tu bila aku klik. aku xsuka klik banyak kali.
  • Dalam entri letak jumlah gambar yang banyak dan saiz yang besar.. buat page loading lama.so elakkan.
  • Tulis entri jangan banyak mengarut kosong. biar mengarut ada makna.. orang pun suka baca.
  • Kurangkan iklan di belog.. letak yang mana betul-betul function dan kc duit kat kau
  • Tempat pengomen biar mesra pengguna.. senang pengomen nak beri komen- setting ke pop up window dan jangan setting ke new window.
  • Selalu update benda yang up to date. so orang lagi suka nak masuk sebab orang nak tahu.
Belog yang disukai
  • Belog yang ringkas dan berinformasi
  • aku rasa header pun memainkan peranan untuk pembaca masuk belog korang. so pastikan header korang gempak!

Setakat tu jea rasanya.. Itu adalah apa yang aku rasa selama 3 tahun aku dalam dunia blogger ni. ciri-ciri ni buat aku xsuka dan masuk belog korang. Hurm. so renung-runungkanlah yea dan selamat beramal. Bagi korang yang belog korang mempunyai kriteria yang macam yang aku cakap tu cuba-cubalah edit belog korang tu. Kalau nak stay ok jea. Itu belog korang.. Ikut suka korang la yeaa.. Aku xkisah. aku juz cakap sebab aku boley bersuara.Aku bersuara ikut gerak hati.. kalau betul. betul la tu

  • Dan.. aku bukanlah blogger popular dan bukan sifu dan maybe xda kelayakkan nak tegur korang tapi ini belog aku dan hak aku nak taip apa sahaja.. dan aku tahu belog aku xperfect mana pown.. just nak berkongsi jea. xsalah kan?..  
  • Ok Then,aku nak masuk kerja dah! shif petang.. bosan dan memenatkan.

7 comments:

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !