"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Wednesday, October 12, 2011

Cara Studi Paling Berkesan Walaupun Anda Seorang Pemalas !

Seum Dwa!
Good Morning everobodi.. wake up wake up ! .. alredi late in da mornink dah sayang!.. 

  • Keputusan trial aku xmencapai tahap budak genius lagi.. so aku kena studi lebih sikit unt final exam yang tinggal lagi sebulan lagi... just ibarat mcm ibu mengandung yang tunggu lagi sebulan untuk beranak.. kena prepare elokx2.. perang besar ni.. kolej dah keluarkan jadual waktu prep bagi setiap sem.. prep pagi.. prep petang dan prep malam.. kalau kerja shif pagi... kena pergi prep petang dan malam.. kalau shif petang.. p prep pagi sahaja.. itulah jadual prep paling bagus kat dunia ni!.. menyampah betul aku.. ada prep bagai.. ingat ini sekolah kea.. paksa kiteorang untuk study.. grrr.. aku ckup xsuka kalau masa studi aku orang yang aturkan.. biarlah aku studi bila aku rasa nak studi.. haih.. busybody betul la.. tapi.. betul jugak cara kolej ni.. didik pelajar jadi lebih berdisiplin dan xbuang masa mcm tu jea.. tapi masalahnya..lepas balik kerja penat doh! gila apa nak g turun studi kat kelas.. plus, aku ni pemalas piang!.. jangan harap aku nak turun kelas prep.. no lah!. kalau turun pon.. aku tidur je dlm kelas.. lagi best studi dlm bilik aku sendiri.. xda siapa kacau.. mcm dunia ni aku yang punya!.
Ni buku yang aku kena balut sebagai denda sbb aku lambat hantar buku perpustakaan selama sebulan.. grr.  

Ok.. Aku memang malas nak studi.. tambah-tambah subjek yang tidak diminati.. tapi tetap kena studi kalau nak graduate dengan berjaya.. nak tahu cara aku studi mcm mana?


CARA SI KORIE STUDI YANG DAEBAK!


Sebelum
  1. Cari waktu yang sesuai.. angin sepoi-sepoi bahasa.. roomate xbuat bising.. tiada rancangan yang diminati pada waktu itu.. dan ada niat untuk xnak fail subjek tu.. 
  2. Pastikan semua bahan studi seperti buku rujukan,peralatan tulis,buku latihan,kertas kajang cukup lengkap di atas meja.
  3. Letak botol air yang berisi air mineral or wutever air yang korang suka di atas meja or sudut meja.. plus, sediakan biskut or keropok..
  4. Pastikan anda berada dalam keadaan bersih dan segar.. 
  5. Sila silent henset dan lempaq jauh-jauh kalau xbuat pown xpew.. guna henset untuk set alarm waktu study pun ok gak.. takut nanti studi xhingat dunia dah.. solat kemana.. rancangan tv kemana.. kan.. kiki
  6. Pasang lagu yang diminati untuk pra persediaan untuk naikkan aura studi korang.. dengar lagu yang beri motivasi sikit contoh- Belaian ibu,The climb-miley cyrus.. lagu yang berunsur balad pun ok gak!.. kalau dengar lagu korea yang slow-slow version lagi best!..

Semasa
  • Start dengan bismillah.
  • Baca isi secara menyeluruh di bahagian depan..  pilih tajuk yang penting.. pastikan situasi masih dalam keadaan stabil.. jauhi dari benda yang boleh menganggu anda.. aku akan pakai headphone di telinga.. ala-ala mcm dengar lagu.. sambil tu goyang-goyang sikit kepala.. jadi bila ada orang panggil kita.. kita xpayah menyahut.. buat mcm xdengar jea.. bila orang tu tengok kita.. dia akan cakap.. eh budak ni mesti xdengar aku panggil dia.. buka lagu deras nak mampus.. xpew lah.. nanti jealah aku panggil dia.. padahal aku xbuka lagu pown.. hahaha.. tertipu.
  • Baca nota dalam keadaan excited.. perasaan ingin tahu yang sangat cuak!
  • Beri fokus sepenuhnya.. untuk lebih bagus.. ikut kretiviti sendiri.. kalau aku.. nak fokus dengan sesuatu topik aku akan samakan topik tersebut dengan mamat korea dan cerita korea yang aku minat.. contohnya.. aku studi mengenai penyakit kanser.. aku akan bayangkan artis korea ni ada sakit kanser ini dan apa yang aku perlu lakukan untuk merawat dia.. hehe.. dah aku minat dia mesti aku nak dia sihat kan.. so apa yang perlu aku buat... jadi cara buat aku senang ingat ;]  tapi mudah jugak lupa.. ikut IQ lah yea.
Eunhyuk! my bias~
  • Kalu datang perasaan bosan.. cepat-cepat hilangkan perasaan bosan itu dengan minum air kea.. gigit biskut kea.. sambil tu fikirlah yang..''katalah aku fail disebabkan aku xboleh jawab topik ni masa exam nanti memang rugi ah masa studi aku yang ini ''. ah! aku kena studi jugak! aku nak jadi pelajar genius.. mesti!.. sambil2 tu nyayilah lagu Malaysia boleh!

by ~flowerbanana
Gantung bendera Malaysia kat depan meja studi! kita akan rasa lebih bersemangat. bajet mcm belajar kat luar negara.. tapi berkesan kot!.

  • Boleh hilangkan perasaan bosan dengan ubah posisi dan kedudukan tempat studi.. contoh... dari katil ke meja studi.. .. elak dari ubah posisi dari meja studi ke katil.. ini akan buat korang terus lena dan jadi malas sepenuhnya..
  • Kalau dah 2 jam berterusan aku studi.. dan masih banyak yang perlu studi.. aku akan rehat jap.. buka komputer kea.. online jap.. facebook.. update blog kea.. gelak2 sebentar untuk hilangkan stress.. selalunya masa rehat aku ni akan lebih daripada 1jam dan kurang dari 2 jam.. lepas tu start balik study. baru rasa ringan sikit kepala.. ye dok.
  • Catit point penting di nota anda.. xcatit pun xpew.. tapi anda pasti anda boleh hingat begitu mudah?.. grr.. buat nota secara ringkas dan padat jea.. xpayah keterangan bagai.. itu boleh fikir sendiri..
Ni nota kawan aku.. tiru jea.. pe susah.. tapi buat sendiri lagi bagus la..

  • Studi sambil online pon ok gak.. cari maklumat dari internet.. tapi kena pandai manage la yea.. jangan g blogging dan facebooking plak.. derr.. xpew.. aku xkisah.  janji  pandai manage masa..

Muka budak kelas aku yg stress sebab exam dah dekat.. muka xblah jea.. nu.. aku ada kat belakang sekali.. tidur ..ZzZzZ




Selepas
  1. Lepas habis studi.. buat latihan bagai.. aku akan rasa otak ni penuh jea.. kepala berat jea.. mcm gendong buku medikal surgikal yang besar gedabak tu.. padahal baru habiskan beberapa topik.. dah rasa letih ..jadi sila rehat minda sebentar. ilmu penuh penuh di dada kononya.
  2. Tutup buku.. pastikan tanda bahagian yang belum dibaca dan sudah dibaca..
  3. simpan nota di tempat yang senang dicari..
  4. kemas meja.. 
  5. Pergi buat xtvt fizikal sikit.. berjalan kea.. borak kea.. gayut kea.. untuk hilangkan stress studi tu.
  6. Tengok tv show korea dalam lappy.. Running Man!.. hilang stress.. tapi jangan gelak kuat sangat.. nanti habih ilmu yang kita baru studi tadi.. gelak slow-slow yea. ingat tu! haha.. 
  7. Tidur.. 
Belajar sampai graduate.. nanti dah ada kerja..hidup bahagia.. syukurlah. Aku boleh, anda pun boleh ! jom kita sama-sama berjaya !  Bila dah kahwin.. 'Suami didahulukan.. kerja diutamakan' bereh!


Inilah cara aku studi sepanjang tempoh aku belajar di kolej kejururawatan .. sempoi jea dok.. 


Nota Jjinbbang : Ponteng prep pagi lagi... 

5 comments:

  1. hahahaha..tang running men uhh tak lepas ye.

    well.. good tips:)

    ReplyDelete
  2. haha.~ tips yg bagos.!
    selalu kalau study last minute mmg akan msok punya lah.!

    ReplyDelete
  3. haha bagus punya tips..eh kolej ada prep ekk?macam budak sekolah..tp boleh ponteng suka hati kan?haha..

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !