"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Tuesday, August 16, 2011

16 Ramadhan : Boleh Plak Aku Tertidur Berdiri Dalam Endoskopi Room !

Salam Blogger,

  • Hari ni aku praktikal di Endoskopi room di hospital lama A.S.. Ini adalah kali yang kedua aku dapat praktikal di Hospital lama A.S.. Nasib baik hari ni xtertinggal van kolej pagi tadi . kalau aku lambat sikit peristiwa bersejarah masa sem dua dulu berdarah kembali.. Tertinggal bas! sebab lambat turun.. last-last naik teksi.. btw.. itu cerita lama.. meh dengar cerita baru pasal Endoskopi

Bagi mengenalpasti sebarang kegagalan pada system penghadaman


ini adalah alat Endoskopi
Endoskop merupakan satu tiub yang kecil, fleksibel dan mempunyai lampu dan kanta pada penghujungnya, membolehkannya melihat bahagian dalam esofagus, perut, usus kecil dan usus besar. Di samping itu, tisu yang diambil boleh diperiksa untuk kanser.

 Cara ini adalah untuk mengesan abses, sirosis biliaris, perdarahan, bronchitis, kanser,  batu karang, tumor, polyp,  dan lain-lain.
  •  Ok.. Aku cerita ringkas jea k.. kalau aku cita banyak-banyak malas pulak hampa nak baca nanti.. yea x?.. ok.. Btw.. subjek ni aku dah selesai belajar teori so kali ni praktikal plak. xda apa yang aku buat masa dekat bilik endoskopi tadi.. tgok jea doktor buat.. staf nurse terlatih jadi assistant doktor.. jururawat pelatih languk jea.. languk dengan penuh perak.. haha.. yeala. xpernah aku tengok organ dalaman manusia secara real melalui kamera kecik endoskop..Ini adalah kali pertama.. so pendapat aku?.. best! dapat tengok internal bleeding, batu karang,feses pun.. hehe.. 

  • Tapi bila dah lama-lama berdiri mengadap doktor buat prosedur aku naik mengantuk derr..masa kekawan aku yang lain khusyuk tengok prosedur tu aku tertidur sambil berdiri sebaris dengan diorang.. terhanguk-hangguk lagi.. grrrr =_= teruk betul.. aku dah rasa badan aku dah melelong.. kawan aku cuba sedarkan aku dengan buat lawak bodo tapi aku buat muka seposen jea..  ZzZzzZz.. mengantuk giler wey masa praktikal tadi..aku rasa nak baring jea atas katil patient tadi.. huhu..Erh! ---> Ratu tidur


Nota Jjinbbang : Dekat kolej hujan.. so sedap tidur wey petang ni.. kawan aku dah dapat masuk labour room.. tengok ibu beranak.. aku xdapat  tengok lagi.. grr =_= xsabaar nak tengok!




1 comment:

  1. sabor lah adik akak ni..boleh tertidor..


    pss: mak akak every 2 month buat endoskopi...kat HSI, jb

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !