"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Saturday, August 13, 2011

13 Ramadhan : Aku ni Betul ke Nak Jadi Staf Nurse ?

Salam bloggers,
  • Seperti yang aku cakap semalam.. hari ni first day aku praktikal di wad HSB. Aku dapat wad surgikal.. semua kes patience nak pergi pos-op.. 


  • Aku shif pm.. 2pm-9m . shif yang paling aku suka.. aku xsuka dapat shif pagi =_= so mmg terbaik lah sebab dapat kerja shif petang banyak berbanding shif am. btw.. nak cerita sikit kisah 1st day aku praktikal berstatuskan student tahun 2 semester 1 (Sem 3) 


  • Tadi cubicle yang yg aku jaga ada patient yang collapse (keadaan apabila seseorang itu rebah kerana penyakit yang teruk ) masa ni kandungan oksigen dlm badan pesakit akan jadi  low.. tekanan darah tinggi.. pulse tinggi..  so.. para doktor incharge dan para staf nurse incharge memang rushing laa.. cari barang.. ubat semua.. keadaan akan jadi kelam kabut.. student yang incharge pun terbabit.. siapa lagi? aku lerr. aku yang incharge cubicle tu.. so menjadi tanggungjawab aku untuk membantu  di situ.. masa dalam kekalutan ini la kita bley nampak sikap anggota perubatan buat kerja.. ada yang bley dijadikan contoh dan ada yang buat aku meluat.. grrr.. ntah maybe aku masih muda untuk memahami situasi yang mcm tadi tu.. so malas nak berletiaq panjang.. 



  • Aku buat bagging tadi.. sebab spo2(oksigen) drop sehingga ke 60%.. teruk sangat dah ni.. bila-bila je patient ni bley mati.. mula-mula tu ofcourse la staf nurse terlatih yang buat.. then,lepas spo2 stabil sikit baru staf nurse akan past over dekat student untuk continue bagging.. aku la tu.. agak dah stabil sikit..para doktor insert chest tube dekat patient.. aku tengok la tadi.. grrr.. banyak giler cecair yang berdarah keluar dari ruang thorax pesakit.. grr =_= betul-betul live version! btw ini bukan kali pertama aku tengok doktor buat benda ni so maintain jeala.. lagi.. aku tengok doktor insert CBD tube dekat patient.. banyak betul patient ni kena insert.. dah la kedua-dua belah tangan penuh dengan branula..  dipendekkan cerita.. patient ini dihantar ke ICU untuk rawatan selanjutnya.. selesai sudah.. penat kot buat bagging dekat patient tadi.. fuhh sabar jeala.. nasib baik doktor xsuruh aku buat cpr.. btw.. hope patient tadi dapat stabilkan diri di ICU.

  • Buka puasa dekat wad jea.. buka bersama staf nurse yang lain.. itupun kelam kabut sebab patient xda orang jaga.. hurm..


Nota Jjinbbang: Layakkah aku jadi staf nurse suatu hari nanti? kerja ni bukan senang..kena banyak bersabar.. i'll try my best!



2 comments:

  1. selamat menjadi nurse yg baik dan berbudi bahasa,...

    p/s: teringat pengalaman duk wad 23 hari di HSI...mcm2 ragam n cerita

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !