"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Monday, September 27, 2010

Aku Sponge Pesakit Unt Pertama Kali!


Salam all. Huh letih. Tu saja yang aku nak beritahu kat diari online aku. Hari yang paling meletihkan bagi aku. Pagi td bangun pukul 5.45 am- agaknya masa yang paling lambat bangun kalau nak dibandingkan dengan orang lain.i2 pun roomate aku yang tolong gerakkan. Pagi td aku kerja unt praktikal shif pagi unt pertama kalinya. Aku gerak dari kolej ke hospital pukul 6.40 am selepas habis makan pagi di cafe asrama.Pada mulanya rasa excited tahap gaban n berdebar nak msuk wad. Aku diletakkan dlm wad XX iaitu wad oto lelaki. Lelaki? Yea! Lelaki. Aku agak terkejut gak bila dapat wad lelaki unt pertama kalinya masuk wad unt praktikal sebagai jururawat pelatih.Mcm-macam perasaan yang bermain dlm hati aku ni. Xsedap la, takut la.. senang cita mmg berdebar la. Sampai jea dlm wad aku terus tgok keadaan keliling. Keadaan wad stabil. Infraksturuktur dia bagus. Pengaliran udara dlm wad xda masalah sbb selama aku berkerja td xda la plak aku berpeluh. Xpasti sama ada air cond ada kea x sbb aku xcari pon aircond yang aku tahu kipas mmg ada sbb msa bwt procedure sponging kt pesakit kena ttup kipas. Rasanya aircond ada tu. Mulax2 kak senior yang bernama adilah-sem 5/kkm pecahkan kami kepada 3 group. Kami yang mmpunyai 18 orang berpecah kpd 6 org bagi 1 group. Aku ingat aku nak jaga kawasan tengah wad sebab kawasan tu kawasan pesakit yang agak praktikal n kiranya ianya lebih mencabar  dri kawasan depan n belakang. Tp xdpt. Xpeala. Bkn masanya lagi. Esok masih ada.aku segroup dengan ain,nik hazwani,nik fathihah,nabila dan khalati. aKu ok jea dgn sapax2. Maybe orang lain yang xok dengan aku.heh. Ok lps pecah group aku diarahkan unt dengar report yang diberi oleh  MA mengenai pesakitx2.kiranya kita kena ambik note lea apa yang  MA tu ckp sebab nanti senang klo nak bwt rawatan kpd pesakit yang ada kat situ. Disebabkan ini adalah hari pertama aku. Aku xambik note. Lagipun aku xthu nak ambik note apa.. apa yang MA ckp pon aku xpham. Dia bla bla bla kt depan aku juz tayang muka yang penuh dgn minat jea.lps habis dengar report kami kena jalankan observation unt pesakit-pesakit kat situ, ambik tanda vital, bed making, basuh BO and PU pesakit (berak n kencing),pernafasan,Hp,sponging (mandi lap), sukat urin dan buang.Huh banyak kn?. I2lah kerja nurse wei. Sabar jeala.mmg main dgn benda kotor.xpea asalkan niat dlm hati ikhlas nak bantu orang cukuplah.Procedure pertama yang aku lakukan iailah procedure sponging. Pesakit yang bernama  XXXXXX, pesakit lelaki cina yang berumur yang baru keluar dari wad XXX sebab mengalami sakit di bhagian neck. Aku xthu detail sgt dia sakit apa. Tp keadaan fizikal mmg agak teruk r. Dengan penuh tiub-tiub kt tangan,kaki,muka n xtertinggal jugak kat perut. Huhu aku ckp dlm hati aku. Mampuslah aku kali ni. Dah la ni pesakit pertama, dpt lak yang teruk.. cm mna la aku nk bwt procedure sponging ni??. Hum aku juz relax jea sbb kak senior-kak adilah ada bersama aku n ajar aku. Dia turunkan ilmu nk bwt sponging. Sbenarnya aku xbwt sorang. Aku bwt dengan ain. Ain jadi pembantu aku.. kami siapkan troli.blur je masa tu.
sbb xthu nak ambik barang apa.nasib baik ada kak senior. Dorang yang tolong tunjukkan kt mana nk dptkan linenx2 bersih unt bwt bed making n sponging. Segala teknik yang diajar oleh kak dilah aku ikut. Dia ckp kerja mesti cepat dan kemas..  jangan biar pesakit tunggu lama. Semasa procedure sponging dijalankan.. selesai bahagian abdomen,kaki- aku bwt. Dekat private part pesakit kak adilah tunjukkan dulu cm mna cara dia. Dia pakai glove unt cuci private part pesakit, pesakit tu pakai pampers. Kak dilah buka pampers dulu n dia pastikan dulu pesakit tu BO kea X. Pesakit tu x BO. Klo dia BO aku kot yang kena cuci. Kak dilah ajar aku cuci kat tempat tu. Huhu. 1st time aku bwt benda yang real mcm ni. Sbelum ni buat guna patung jea kat kolej. Mmg menghasilkn pengalaman yang xthu nk komen apa.. Ok siap yang tu.kak senior tolong aku unt tukar posisi pesakit ke baringan lateral unt basuh bahgian belakang badan pesakit. Bila angkat jea bdn pakcik tu.. terus bau 1 bau yang kurang best. Huh aku bertahan. Inilah kerja nurse. Aku cuba tahan nak muntah jea masa tu tp atas dasar menganggap pesakit sebagai individu aku cuba bertahan.Ingat mira! Bwt kerja dengan ikhlas. Insyaallah tuhan akan tolong kamu.

Sunset Pictures, Images and Photos

No comments:

Post a Comment

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !