"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Thursday, September 30, 2010

Why Nursing?


29/9/2010
MySpaceSedar x sedar hari ni dah masuk hari yang ketiga dlm wad 3A. Aku still ditugaskan di bahagian belakang bersama dengan 3 orang kwn aku yang lain. Kerja kat belakang mmg agak mencabar cket dan yang pasti cepat penatMySpace. Byk kerja yang kena bwt sebab kebanyakkan pesakit kat situ xterdaya unt bangun sendiriMySpace. Eh! Bkn kebanyakkan tp semua rsanya. Kita yang bertugas kat situ yang kena mandikan pakcik n encikx2 kat situ.Aku lebih perihatin kepada pesakit no.18- seorang pakcik yang lumpuh separuh d bahagian bwh abdomen. Pakcik ni mmg xberupaya unt jalan, stakat nk gerakkan badan unt tukarkan posisi pon susah. Aku pernah ditugaskan unt tukar posisi pakcik ke left lateral. Waa. Mmg kesian la tgok pakcik ni. Sakit weiMySpace. Tambahx2 dia ada bed sore kat belakang badan. Btolx2 di tengah badan. Aku ingatkan bed sore tu setakat bed sore biasa jea tp sekali kak senior buka unt buat dressing perhhhh! Besar sangat bed sore dia. Besar dan dalam. Takut aku tengok.. kenapa e jadi mcm tu? Bed sore ni bahasa pasar dia kudis tekanan iaitu masalah integriti kulit. Apabila seorang  pesakit baring terlalu lama ini akan menyebabkan tekanan pada kulit + faktor-faktor lainMySpace. Bila terjadinya bed sore ni kita perlu beri rawatan awal bagi mengawal rebakan infeksi  di bahagian tu.kalau dibiarkan kes ni akan jadi mcm kes pakcik yang aku sebut tu. Mmg teruk sangat. Ok. Sembang mengenai pesakit lain plak. Hari ni mmg teramat penat sebab aku kerja waktu pejabat maksudnya aku kena kerja dari pukul 8am-5pm. Masa kerja lebih panjang berbanding kerja shif. Huh bencinya. Penat! Kena berdiri.. nak rehat pon kena curix2. Mcmx2 kerja yang kena bwt. Tp aku dah bley kawal emosi aku skang berbanding harix2 yang dulu. Aku dah bley terima kerja yang aku bwt skang walaupun kerja ni melibatkan bendax2 kotor n semua tuMySpace. Walaupun kekadang perasaan xsuka tu datang aku cuba kawal sebab in mungkin ketentuan dariNya. Dia tahu apa yang terbaik bagi aku ni. Yea! Kekadang kita xsedar yang apa yang kita minat tu xsemestinya baik unt kita sebab kita xbley nak tentu masa depan kita yang xkn lepas dari cubaan dan dugaan yang menjadikan kita seorang insan yang lebih mensyukuri kenikmatan hidup.Berbalik kpda pesakitMySpace.. Pada ptg tu dlm pukul 3pm lps doktorx2 dtg bwt pemeriksaan kat pesakitx2 .. aku merelakan diri aku unt jadi assistant staf nurse unt bwt dressing. Dressing ni mcm balutan semula la. Bandge yang lama tukar yang baru dan cuci tempat luka pesakit. Pesakit pertama  tu.. bwt dressing d bahagian tangan kiri. Kulit di bahagian tangan dia terbelah 2.. belahan tu sederhana dan panjang dia pon sederhana. Semasa proses nak cuci luka pesakit tu aku dpt tengok keadaan pesakit yang dlm keadaan sakit sgtx2. Kasihan plak aku tengok. Staf nurse yang bwt berkomunikasi dgn pesakit unt mengurangkan rasa sakit tu. Waa. Lama gak proses nak bwt dressing ni. Aku yang tengok ni pon penat.. lagi la staf nurse yang bwt tu.lps  habis bwt kat pesakit tu bwt plak kat pesakit seterusnya.. pesakit ni luka dia mmg kritikal la aku tengokMySpace.. xbley nak dibayangkan dengan kata-kata sebab bagi aku itu la belahan luka yang plg teruk yang real aku penah tengok. Aku yang jadi pembantu staf nurse tu kena ampu tangan pesakit yang luka besar besar tu. Mulax2 tu aku rasa mcm nak muntah jea tengok bahagian dlm tangan pesakit tu. Mmg nampak terus isi kat dlm tangan tu. Dalam plak tu.belahan dia pon besar sangat dan panjang.. pakcik tu sempat tanya kat aku. Dik mu x geli kea tengok tangan pakcik mcm ni? Aku ckp.. xdala pakcik. Xrasa apa pon. Rsa mcm dah biasa dah. Sebenarnya apa yang aku ckp tu btol bkn sajax2 tp berani mana pon kita perasaan takut tu still masih ada.yg rsa nk muntah tu biasala.xmuntah pon. Btol x?. Staf nurse tu buang darah beku di permukaan kulit pakcik  tersebut. Masa dia buang tu aku tengok pakcik tu tahan sakit yang teramat sangatMySpace. Aku yang tengok ni pon dpt rasa yang mmg sakit sgt. Huh. Xthu la cm mna pakcik tu bertahan. Sabar jeala pakcik. Huhu. Yang bestnya. Pakcik ni seorang yang ceria dan slamber. Biasa je tengok dia. Dlm keadaan sakit pon dia bley bwt gelagat yang kelakar bagi akuMySpace. Agaknya dlm 30 minit gk proses dressing pakcik tu siap. Aku yang yang kena ampu ni mmg rasa lengah gila. Tp xpea! Ini kerja  aku so bwt pe aku nak mengeluh kn?.. hurm.. dipendekkan cerita unt hari ni.. masa dekatx2 nak balik tu. Dlm pukul 4.45pm rasanya- balik 5pm satu wad tu riuh psl seorang pesakit collapse. aKUni apa lagi terus r g tengok sapa pesakit tu. Ding!! Dup Dap Dup Dap. Pesakit tu adalah pesakit pertama sekali dlm hidup ini yang aku rawat atas status jururawat pelatih. Huh. Terkejut akuMySpace. Mmg xbley nk ckp apax2.. aku rasa takut sangat. Aku diluar skrin sambil memerhatikan beberapa orang doktor yang tengah menstabilkan pakcik yang sudah kritikal tu.. aku nampak darah banyak keluar melalui mulut pakcik tu. Sampai doktor suck* dengan tiub suck*byk kali.. mmg banyak gila la. Pastu ditambah lagi dengan keadaan pakcik tu yang mmg btolx2 kritikal. Berdebar aku tengok. Pastu seorang dooktor ni naik kat atas bdn pakcik ni  dan tekan di bahagian dada pakcik ni. Mcm tekan d dada masa bwt cpr tu la.. mmg keadaan kalut gila la time tu. Semua staf nurse dan sister ada dlm tu.. semua sibuk bwt bahagian masingx2. Aku ni bley tengok jea kat luar-kiranya mcm mengendap.. kenapa la aku xjd doktor? Bley lea aku ambik part sakali.. huhu.. sambil dok tengok tibax2 sister suruh aku ambik glove kat dia. Aku yang tengok keadaan yang kalut masa tu terus g cari glove kat tempat biasa. Nak jadikan cerita.. glove dlm kotak tu habis. Aku g kat bhg, belakang.. habis gak. Huh sudah bisik hati aku.. apa nasib aku nanti klo aku xjumpa glove! Aku takut. Pakcik tu mmg dlm kritikal. Korang cuba bayangkan dlm skrin tu ada 4 orang doktor + sister + jururawat pelatih dan seorang doktor asing ( pakar rsanya ). Sambung balik.. aku carik sambil berlari tahu.. mmg berdebar rasanya. Yang aku tahu aku kena dptkan glove tu secepat mungkin.. this is about life!. Akhirnya! Jumpa gak. Terus ambik n terus berlari ke arah sister tu n kaci kat dia. Sister tu mcm marah jea kat aku. Dia ckp kenapa lambat sgt.. aku ckp jeala yang glove kat tempat biasa habiss.. hurm.. gitu jeala. Nak tahu x. Yang masa aku berlari nak kc glove tu kat sister aku terjatuh sebab berlari dlm keadaan kalut. Adusss!. Pesakit lain tengok. Rsa malu gk tp biar jeala..  keadaan time tu kritikal sgt. Xsanggup aku klo dpn aku pesakit tu meninggal.oh! noo! Plezz.. tlong le selamatkan pakcik ni. Sekurang2nya biarlah keadaan kritikal ni kembali kepada normal balik.. aku xthu kenapa aku touching sgt padahal pakcik ni bkn ada hubungan pon dengan aku Cuma dia adalah pesakit pertama yang aku rawat masa hari pertama aku masuk wad.bley x korang bayangkan apa yang aku rasa???.. cuba korang bayangkan yang korang duduk d tempat aku.. apa yang korag rasa?. Aku stay kat situ sampai pukul 5.30pm. kebanyakkan yang sama dengan aku dah balik dah sebab kami habis pukul 5 ptg. Aku stay kat situ.. aku tengok doktorx2 tegah dok berupaya stabilkan keadaan pakcik tu. Aku rasa aku xnk berganjak dri tempat tu.. aku nak tengok. Aku nk dengar dri mulut doktor yang pakcik ni stabil. Hurm.. kwn aku. Ajak aku balik. Dia ckp kat aku. Xnk balik xpea klo ko nak tunggu tp mlm nanti kita ada jamuan hari raya kat kolej. Ptg ni dah kena bersiap untuk mlm nanti.. mcm mana pon ko kena balik gak. Hurm. Aku pon dengan rasa berat hati tinggalkan wad tu. Dlm hati aku.. aku rasa berdebar sangat.. hurm hanya tuhan jea yang tahu.. aku rasa jamuan mlm ni xberlangsung dengan ceria bagi diri akuMySpace. Aku smpai bilik.. aku mandi. Then aku sembang n beritahu roomate aku apa yang dh jadi kat wad td dan lps tu aku terus tidur. Aku tidur smpai pukul 8.30. jamuan tu start pukul 8.30. roomate aku pon terlena skali. Pukul 8.30 tu bangun pon sebab dengar telefon bunyi. Ada org call. Qin call aku.. tp aku xsempat nak angkat. Pastu dia tepon roomate aku. Dia angkat rsanya. Dia bgtau yang acara dah bermula.hurm aku nan roomate pon terus lea bersiap.. baju kurung yang aku pakai xsempai nak iron.. hurm. Aku inagt xnak turun tp sebab dah bayar rm 10.00 unt makanan mlm tu aku pergi gk r.duit tu! Dah siap terus turun. Rsanya kami la orang plg akhir turun. Huhu.. aku ni mcm biasa r. Sllu lambat..susah btol nak menepati masa. Well! Dri dulu lagi.. smua orng knl aku yang aku ni mmg sllu lambat smpai. Makanan mlm tu biasa-biasa jea.  Aku lebih enjoy menangkap gambar dri mkn. Mood aku masa tu agak ok la juga.MySpace tp dlm hati ni dok risau 








 
apa yang jadi kat pakcik tu.. hurm.. aku sempat tangkap gmbar dengan puan basirah-penyelaras sem aku. Kami tangkap gambar berdua. Hehe. Mcm anak dan mak.. jgn jelez yea..
TO be Continue

No comments:

Post a Comment

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !