"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Tuesday, July 19, 2011

Cabaran Betul Bila Belajar Mengenai Penyakit !

Salam, Blog!.. aku nak luahkan perasaan sikit.. aku sekarang dah belajar Medikal dan Surgikal.. Tadi belajar pasal Kanser Servik (kanser pangkal rahim ) sekarang masih dalam kelas.. 0-0


Apakah itu kanser servik?

  •  Kanser pangkal rahim.
  • Merupakan kanser kedua terbanyak dikalangan wanita selepas kanser payudara.
  • Di Malaysia, senario yang sama berlaku dan terdapat peningkatan kes sejak kebelakangan ini.
  • Dianggarkan lebih kurang 18 orang wanita dari setiap 100,000 penduduk mengidap kanser ini.
  • 7.9% (2,000 - 3,000 kes setiap tahun) dari semua kes kanser yang dimasukkan ke hospital kerajaan adalah terdiri dari kanser servik.
  • 10.5% dari kematian wanita yang mengidap kanser di hospital kerajaan adalah disebabkan oleh kanser servik.


  • Dan tadi aku tengok video proses pembedahan nak buang kanser tu.. dia mcm satu biji gumpalan isi yang ada di bahagian servik.. besar jugak r.. ikut peringkat kanser.. weys. siyes mengerikan.. tolongla.. sangat sakit proses pembedahan tu.. nasib baik pesakit tersebut diberi ubat tahan sakit.. 

  • Bila aku dah tahu mengenai sesuatu penyakit tu mula la aku nak rasa takut bagai.. grrr.. btw. aku akan lebih berhati-hati.. 


Jangan takut dengan apa yang kita belajar.. kalau x benda tu akan menguasai diri ...

4 comments:

  1. pergh allergic dgn surgery ni
    err mntk dijauhkn sgla pnykit

    ReplyDelete
  2. dah belajar..kurang2 tau jugak.. ramai org yg tak tau pasal penyakit..tau2 dah stage 3-4.. tunggu panggilan ilahi je la.. huhu..

    ourkizuna

    ReplyDelete
  3. waaaaaaaaaaa..takut2.. terima kasih sebab selalu singgah datang baca entry dan komen di Laman MO.. baru sekarang sempat balas jejak..maaf ye.. dialu-alukan singgah selalu ke Laman MO.. selamat berkenalan..

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !