"Just live your life . Pedehal dengan kata-kata manusia . .

Friday, July 1, 2011

Sakit Itu Rahmat dari Allah SWT


Entri ini mengandungi Autoplay music




  • Salam, dalam hidup kita tidak pernah tahu  apa yang akan berlaku pada diri kita pada masa depan.. kita hanya mampu merancang tuhan yang menentukan. Kisah Kak Norma iaitu seorang isteri dan seorang ibu kepada bayi yang baru dilahirkan  mengidapi tumor otak ini perlu dikongsi bersama ... kisah detail korang bley baca dekat blog ini

  • Kita sebagai insan yang masih diberi nikmat daripada Allah sepatutnya bersyukur dengan kesihatan tubuh badan yang sihat.. janganlah kita ingkar dan bongkak dengan nikmat yang tuhan berikan.. nikmat Allah SWT tu bila-bila jea Tuhan boleh tarik.. siapa kita nak menghalang kuasaNya? Masa aku dekat wad.. sem satu, sem dua, sebagai student nurse yang buat praktikal di hospital banyak perkara yang aku belajar.. banyak sangat.. sampai aku kadang-kadang tak terungkap kenapa seseorang tu boleh mendapat penyakit ini.. penyakit itu . tengok diorang menderita sehingga ke saat akhir sangat perit bagi aku.. bak kata pepatah berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.. tapi disebabkan profesion kerja aku hanya sebagai student nurse.. aku hanya boleh membantu dan berdoa sahaja.. yang lain tuhan yang tentukan..

  • Sakit yang dideritai di dunia sementara ini merupakan satu ujian Allah swt kepada hambanya.. Dia nak tengok kita sabar ke tidak.. redha ke tidak.. jangan sesekali kita mengeluh dengan setiap kesulitan yang berlaku ke ats diri kita.. sebab tuhan tu maha Esa. banyak pahala yang kita perolehi sekiranya kita menghadapi sesuatu ujian itu dengan penuh sabar kepada Allah walaupun  hingga ke nafas yang terakhir. Kita ini milik Allah sepenuhnya..Ingat itu.. Hanya insan yang terpilih sahaja yang dipilih oleh Allah untuk menghadapi ujian yang seberat ini.. sebab Allah sayangkan dia.. kalau tidak Allah xkan memberikan Ujian yang sebesar ini.. Kita sebagai pemerhati sepatutnya sedar yang kuasa Allah itu meliputi segalanya dalam hidup kita.. dan jadilah itu sebagai motivasi terhadap diri supaya kita lebih dekat kepada Allah swt.

  • Allah kadang-kadang memberikan sakit kepada hambaNya kerana Dia nak kita pulang kepada jalan yang benar.. jalan yang berpihak kepadaNya.. sebabnya bila kita sakit baru kita sedar kuasa Allah swt sahaja yang mampu memberi sakit dan menyembuhkan penyakit.. .. masa tu kita akan tersedar dengan apa yang kita dah buat selama kita masih sihat. masa tu kita akan menyesal dengan setiap suruhan Allah yang kita ingkar.. dan waktu tu jugak hati kita sepenuhnya akan tunduk kepada Allah swt... mungkin Allah memberikan kita masa dan ruang untuk beribadat kepadanya sebelum kita pergi kepadaNya buat selama-lamanya. sebenarnya waktu itu Dia sangat rindu dengan doa dari hambanya.. dia sangat rindu suara yang dah lama tak memuji namaNya..

  • Korang sedar tak semua tu?.. Sakit dan mati tu xmengira umur dan tempat.. jadi.. jagalah perhubungan kamu dengan Allah swt dengan sebaik-baiknya.. janganlah kamu ingkar dengan suruhanNya.

Dah sembahyang ke belum?

Sekian, hanya peringatan untuk diri sendiri dan semua pembaca belog K O R I E

10 comments:

  1. thanks sebab mengingatkan :') padahal ieka baru membebel tadi pasal penyakit...baca entry ni sambil dengar lagu latar tu...YA ALLAH sesungguhnya ieka x pandai beryukur :(

    thanks KORIE.

    ReplyDelete
  2. bole ambil pengajaran dgn entry ni..
    :)

    ReplyDelete
  3. @Ieka LuvikaKta sling mmperingati yea. sbb kta mmg mudah lupa dan alpha dgn dunia.Insyaalah

    ReplyDelete
  4. @Puan Kutujd pn.kutu jangan makan darah orang dah. p jadi puan manusia pulak.. kekeke. gurau je wahai kakak si toinnk! thank yea

    ReplyDelete
  5. sakit itu penghapus dosa yang lalu :)

    p/s : nak jual mane? tak laku lah XD

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah... terima kasih korie untuk perkongsian ni.. :)

    ReplyDelete

Ask me anything , i will reply as soon as possible . xoxo

Disclaimer!

Maklumat yg terkandung dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sahaja melainkan dinyatakan sebaliknya yang disertakan dengan rujukan. Sebarang persamaan dgn mana-mana individu sama ada yg hidup ataupun mati adalah secara kebetulan dan tidak disengajakan. Sebarang penggunaan artikel atau foto peribadi penulis adalah TIDAK dibenarkan kecuali dengan syarat artikel dan foto tersebut dipautkan (backlink) ke laman entri asal. Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang impak negatif yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
copyrightreserved.

Target selepas 3 bulan bekerja !